Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 27 oktober 2011

Låg blodprocent

Har känt mig otrolig kraftlös dessa dagar. 


Vill - men får det inte till !....




Hade ju planerat att detta ingreppet var " lite "- att jag snabbt skulle vara back to usual ( och hur pigg var jag då egentligen...).


I stället orkar jag inte mycket innan jag känner mig totalt kraftlös. 


Två dagar har jag haft möjlighet att sova till närmare 11 på förmiddagen....... men lika trött är jag.


Kollade blodprocenten hos in man i dag- och den har reducerats rätt så betydligt.


Och i operationsområdet hopar det upp sig med vätska- dvs möjligen en del blod- står ju på blodförtunnande ( fragmin ), så så konstig vore det ju inte precis.


Förklarar varför jag känner mig så oerhört trött, och att jag har mer smärta än jag hade förväntat nu en vecka efter operationen.


Jaja- får bara gilla läget  : )



3 kommentarer:

  1. Låt det läka. Låt det ta tid. Allt finns kvar. Tills du är du ordentligt igen.

    Har läst nånstans på din blogg, tror det var ett par inlägg sedan - om att du hade två tumörer i det första drabbade bröstet, och då mindes jag att jag läst det nånannnstans också, och jag blev lite orolig igen. Jag hade oxå två tumörer i mitt. Jag undrar om du vet hur stor risken är för tumör i det icke-drabbade bröstet då? Hur mycket större än annars? Och var har du hört siffrorna? Undrar om jag ska försöka göra mig av med mitt kvarvarande bröst...(INTE sugen på det...)
    KRam till dig INgrid, som kämpar så

    SvaraRadera
  2. Lieve Ing! Hier weer een klein krabbeltje vanaf de andere kant van de oceaan! Kijk vaak even of je nog wat bijgeschreven hebt op je blog! Ik denk aan je. Mooi om te lezen hoe goed je het met je gezin aanpakt! Hopelijk geneest de wond en voel je je elke dag weer een beetje beter. Heel veel liefs van ons hier, Xandra

    SvaraRadera
  3. Alexandra ! - Wat " gezellig " dat jij mijn blog leest- dat jij aan mij denkt. Bedankt : ) Liefs

    Helena - Jag har ingen konkreta siffror- men har pratat med min onkolog om detta- och vi som har haft bröstcancer har oavsett högre risk för cancer i det andra bröstet- samt att har man mer än én cancertumör i bröstet- dvs två - eller flera oberroande- tumörer - har man oxå i tillägg en lite högre chans. Min onkolog ansåg chansen som så mycket mindre än chansen för att få spridning av min cancer till någon annan stans i kroppen- så han tog mig inte på allvar när jag mååånga gånger sa att jag ville ta bort mitt andra bröst. Suck

    SvaraRadera