Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 19 oktober 2011

Ett eller två drän...... That's the question !

Ojdå - har tänkt att det tar tre veckor efter operation innan jag vet mer.
Och det stämmer- då förligger svar från patologen- och jag får veta vilken behandling jag ska få vidare.


Men - det jag först i dag insåg - var att jag ju redan i morgon får veta om det är spridning till armhålans lymf körtlar. 


Hjälp ! Det är ju något av det jag bävar mest för !!


Någon som njuter i somras !!


Var i dag på avdelningen för att bli inskriven, tog blodprov, samtal med sjuksyster, injektion med isotop för att kunna identifiera portvakt körteln i morgon under operationen.


Som sjuksystern sa- finns det ingen spridning i armhålan- har du bara ett drän.
Finns det spridning till portvakt körteln - då har du två drän.


Så nu är jag nervös för att vakna efter operationen i morgon - 
Ett eller två ?.....


Men - jag ska kämpa för att hålla mig positiv.


Fick en liten dipp i går kväll - var dum nog att googla på bilateral breastcancer. 
Hur kan man vara så jävla dum ?


Talade med psykologen i eftermiddag- så nu har jag fått förmaningen om att återgå till mitt positiva tänkande. 


Vad var det jag skrev i går ?.... HOPP / HOPE 


HOPE     !!!




( Heidi- inte hoppa/ jump...   : )    )


I går kväll när jag sa godnatt till barnen, kom flera frågor - kring cancer, risiko vid operation, döden, det kom tårar från barnen. Det var fint att dom fick talat kring detta tror jag. H är 8 1/2 och F 5 1/2. Den stora tänker rätt så pragmatisk, den minsta- som vi kallar " dramaqueen " reagerar därefter. 
Det blev tal om att döda kirurgen om mamma skulle dö under operationen...( inte mitt förslag !)  samt att sonen oroar sig för att om mamma dör- vad ska han göra när lukten efter mig på kudden till slut försvinner....... H sa att- om vi köper en valp, och du dör- då är vi forfarande 4 i familjen.... Men vi är alla ledsna- jag tror även hunden oxå är ledsen.....


Många tankar hos dom små. Självklart. Jag är glad för att dom vill berätta och fråga. 
Och jag provar svara dem så gott - och ärlig- som jag kan.


Barn är fantastiska !!


Nu är barnen hos svärföräldrarna - gör logistiken i morgon enklare.
Är patient nummer två i morgon - så det blir inte för länge att vänta !! 




I hate the ritual of washing with hibiscrub/ Descutan before surgery....


Wish me luck. 




Love







9 kommentarer:

  1. Kära vän!

    Jag tänker på dig massor. Och håller tummarna för att isotopen inte ska ha anledning att visa något.

    Det blir bara ett drän, eller hur!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte nog förklara hur mycket du är i mina tankar. Jag håller alla tummar jag kan och ring nu för bövelen om du behöver mig. Jag kommer meddetsamma.
    Dina barn, din man och DU är fantastiska!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänker på dig och din familj, kära vän. Hoppas för allt i världen att det bara blir ett drän. Håller både tummar och tår för att det går "bra".

    Styrkekramar Annika

    SvaraRadera
  4. Lieve Ing,
    Ik wil je veel sterkte wensen, hoop is je kracht en kracht maakt je lichaam sterker! Neem een bad in alle liefde die je ontvangt! Ik denk aan je! XOXOX Xan, Roderick en ook van de meiden een dikke kus
    !

    SvaraRadera
  5. Tänker på dig och din familj, jag ber till något högre att du ska vakna med ett drän bara...
    Styrkekramar från Lisbet

    SvaraRadera
  6. Tänker på dig och de dina. Något annat än ett drän är otänkbart.

    Mod, hopp & styrka!
    Kram, Pernilla

    SvaraRadera
  7. Venter på sms fra Ellen - du har vært i tankene mine i hele dag. Håper du nå er våken - med ETT dren, og at HOPPET om et langt, godt liv videre forsterkes om tre uker. Håper også vi sees her neste lørdag - ellers kommer jeg til GB så fort jeg kan. Nuss til H og F fra meg!!!

    SvaraRadera
  8. Blir SÅ glad og trygg att dere kommenterar här inne !!! Som en fantastisk kompis i caribien skrev här ovan ( hon r psykolog ) : BAD I KJÄRLEKEN DU FRÅN DINA NÄRA, KÄRA VÄNNIR OCH MÄNNISKOR OMKRING DIG. HOPP GER KRAFT TILL KROPPEN - VILKET GÖR DIG STARKARE !!
    Underbart !
    Alt ok her - känns som att jag r på kalas - med god vin i kroppen :-)
    Bloggar m info i morgon - tror jag !!

    SvaraRadera