Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

måndag 10 oktober 2011

Life goes on



Kan bara konstatera att det är en konstig situation vi befinner oss i just nu.


Fortfarande tycker S och jag att vi tar det rätt så lugnt. 


" Denna gången " låter vi inte tankarna spinna i för stor fart- och vi prover inte fundera för mycket- "visst, att, om "- osv.

Vi tar en dag i taget- provar fortsätta i en normal vardag. Känns som det bästa - det enda rätta just nu. 
Avvaktar för mycket tankar och känslor tills vi får " mer kjött på benet " som vi sier på norsk - dvs tills vi har fått mer konkret information - tex om det går att säga om det är metastas, en primätumör- om det finnas spridning någon annan stans i kroppen etc.








Min intuition säger mig att detta mycket väl kan vara en primärtumör. Den sitter precis där min cancer satt för drygt två år sedan- den knölen jag kunde känna själv. Tycker det känns konstig att en metastas skulle sätta sig just på samma stället i det andra bröstet. Tror att det är min kropp som är programmerad till att få cancer just där- i dom körtlarna. 


Det är inte en gång säkert att det går an att få svar på om det är en metastas eller en primärtumor- då såväl en primär tumör samt en metastas kan ha annan genetisk profil jmf med min cancer från 2009. 


Hoppas det är en primärtumör då det efter min mening måste ha bättre prognos- jmf med att det skulle vara tal om spridning av min cancer från 2009.


Förutom operation - snart hoppas jag !- så förmoder jag att det även blir undersökning för att kolla om det finns cancer i lungor, lever etc. 








Helgen var fin- skönt med min syrra m fam. på besök - skönt att få vara nära varann. Och som vanlig- har dom hjälpt till- nu r alla kruker vackra med ljung mm : )


I dag har jag varit ute o promenerat- härlig- en timme- hade tur att jag var ute innan regnet kom : )
Tänkte att nu gäller det att promenera- nu när jag känner mig pigg. Om det blir cellgifter vet jag ju av erfaring att kroppen inte precis känns som ens bästa vän....


Har haft en hel del samtal, sms, mail, mm - det är jag mycket tacksam för. 
Och aldeles nyss kom det även en vacker blomsterbukett- från mina sköna LYDIAGÅRD- väninnor. Tusen tack !!
Sedan vi - 12 " tjejer"- var på Lydiagården tillsammans i våras- för cancerrehabilitering- har vi hållit kontakten, har egen FB-grupp samt har redan hunnit med ett återträff där allihopa var med. För ett gäng med underbara kvinnor. Det är en del seriösa samtal- men ffa skratt skratt och åter skratt.








Nu kom S hem med massor av brev- bla ett med operationstid till onsdag i nästa vecka. Trodde vi - men vi läste lite för snabbt ser vi nu - det var den planlagda operationen för att ta bort eggstockarna i överimorgon  - men den operationen skippar vi just i nuläget...


Imorgon ska jag träna  hos sjukgymnast igen - känns skönt. Annars ska jag nog ta det lugnt. Vill gärna prova att få målat lite denna veckan- började lite smått förra veckan med Annika- och det r ju rena rama terapien : ) Härlig att klottra med färger !


Onsdag möte med kirurgen- S tar ledig hela dagen- och barnen ska vara hos svärföräldrar. S och jag har planerat en skön lunch på stan efter mötet m kirurgen.


Sådär- då har inte jag mer på hjärtat just nu - 





6 kommentarer:

  1. Läser.
    Är här.
    Kramar om.

    /Marléne

    SvaraRadera
  2. Älskade vän, snart tycker jag att vi träffas och målar igen!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Finaste du...
    Jag hade propsat på en ärftlighetsutredning om jag vore i din situation. Med tanke på hur många kvinnor i din absoluta närhet som insjuknat så är det ren skandal att det inte redan gjorts någon.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Många innerliga kramar till dej Ingrid!
    Önskar att du kan ge den här canceromgången på käften för att tala klarspråk.Just nu känner jag mig i limbo,varken sjuk eller frisk med min HER2 och östrogenpositiva diagnos.Förstår att du bearbetat om och ut ifall att cancern kommmer tillbaka 1000tals gånger.Vi gör ju det som en gång fått sjukdomen.När väl faktum kommer har jag ingen erfarenhet av,du har och jag ger massor av styrka över cyberspace till dej.Du ska fixa det här!Kramar!

    SvaraRadera
  5. THnx Heidi ! Gratulerer med vellykket kommentar !!!!
    Och tack til er andra som har kommenterat- det är jätte trevlig att ni kommenterar !!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera