Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 12 oktober 2011

Kirurgen



Vilken fascinerande egenskap vi människor är utrustade med.


Vår möjlighet att anpassa oss efter vart som livets väg kräver det av oss.








S och jag måtte faktisk - ja- skratta !! i dag- när vi gick ut efter mötet med kirurgen.


Kirurgen var i dag en timme försenad- vilket passade oss utmärkt : Jag hade nämligen tagit 10 mg sobril- då jag kända dom gamla ångestkänslorna smyga närmare och närmare upp från någonstans djupt inne i mig.  Det är inget kärt återseende kan jag säga- så jag tvekade inte med att ta lugnande medicin. 


Så i loppet av den timmen vi väntade- slapp ångesten taget, jag blev sömnig- men glad för att återhittat lugnet.






Kirurgen var en mycket sympatisk- stor bamsebjörn - som gav förtroende, var vänlig och lyssnade. 
Och syrran- kan man ha mera tur- det var samma syrran jag hade första gångerna jag var där i 2009 - då jag knappast kunne röra mig av ångest !!! OCh det var hon som gjorde " släckningsarbetet" efter den hämskt osympatiska kirurgen som den gång tog hand om oss. 
SÅ det var SKÖNT att få henne igen - och hon kom i håg mig, kom i håg min syster som hade varit med- och hon hade undrat på hur det hade gått för mig. Trevlig. NU vet hon ju hur det har gått.....


Kirurgen tycker som vi- att det med störst sannolikhet rör sig om en ny - primär tumör. 
" det var det jag hoppades på "- sa jag - " för då är det väl lite bättre chanser för mig ?...?! "


" inte LITE bättre " sa kirurgen- " mycket bättre !! "






Jag reste mig halvägs upp - och sa att jag ville ge honom en puss- men tänkte mig om- och gav min man ettpuss istället. Hopas inte Kirurgen blev besviken.... : ) 


Tänk- hur crazy vår värld är just nu. Att vi blir glada för att höra att det sannolikt är en ny primär cancer- och ingen spridning. För någon som för första gången skulle få sin cancerdiagnos- så hade nog inte den beskeden haft lika positiva effekt...!  


Men för oss- så ger det oss skäl till fortsatt ha hopp - hopp om att detta kan skäras bort- och att det inte finns spridning.


Operationsdatumet är inte för 31 okt-  - då svor jag högt- men har jag tur- så kan jag bli uppringd om det skulle tillkomma någon avbokning. Jag ställer opp på sekunden kan jag säga.


Efter operation måste vi vänta tre veckor... på att få veta vad för bröstcancertyp det är, och om det finns spridning til armhålskjörtlarna- hur många. Det är det jag bävar mest för. 


För mig är mitt möte på bröstavdelningen första gången vi skulle få veta spridning mm - det värsta jag har upplevt i mitt liv. Det kändes som att beskedet skickade meg ner i kistan- jag bokstavligen kände- och såg mig i kistan - med ett ben dinglande utanför kanten.....



                                                    några av mina nya ringar..... ingen diamanter- men blingbling : )


I dag köpte jag det lilla hjärtat med Carpe Diem på - som jag hängde på min halskjedja.



Så nu har vi ca 5 veckor på oss- innan vi vet något mer. Jag HOPPAS att det inte finns spridning till armhålen- då det ju har mycket att säga för förloppet. 


S och jag gick sen på stan o åt härlig lunch - jag fick även shoppat lite- så just nu känns det som jag är lite" high..... " 


Och det är det som är helt fascinerande. För oss- i vår situation - kan vi faktisk nu känna oss rätt så positiva- men en " frisk " annan person efter ett slikt cancer möte på kirurgen nog sannolikt nu hade lägat under tecket och bävat .


Snart ska vi ut på promenad igen- fantastisk väder- och ikväll är vi barnlösa igen...... : ) 








7 kommentarer:

  1. Alt i alt "so good so far" hvis man kan si det om denne situasjonen.. Må være et godt tegn at du møtte igjen en som ga deg noen av de få gode minnene fra forrige runde. Bra hun er der ennå!!

    Ha på telefonen - håper de ringer deg - det fortjener du! Love

    SvaraRadera
  2. JA det var skikkelig deilig å ha henne så söt og utstråler trygghet og positivitet !!! Da jeg sa at mine familiemedlemmer kommer til å savne " tutten " mycket- så sa hun at- " jamen- du ska j få to fine nye senere " - og det gir jo liksom en deilig fölelse av att man ikke har döden rett rundt hjörnet iallefall ! Deilig at hun våger gi litt hå på denmåten- mye bedre en å ta fra en alt håp. KLem

    SvaraRadera
  3. Blir lei meg når jag leser att du fått en ny tumör, krysser fingrer og tår for din skyll. Den 31/10 ska jag og opereres, jag har begärt en reduksjon av mitt friska bröst. Vill inte ha noen rekonstruksjon av mitt cancerbröst. kommer på så vis att få mer jämnvikt. Igen jag kryssar tummeltottarna, Klem

    SvaraRadera
  4. Vilka fina ringar! Är så glad att du beställde dem- det är du värd!!! Ja, vilka "bra" besked. Love you!
    Carpe diem, min vän!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag är ledsen för din skull, att du har blivit drabbad igen. Att du samtidigt (för stunden) kan tänka positivt, beundrar jag dig för. Men det är väl så, så lätt ska man inte ge sig.
    Håller tummar och tår för dig och vad som väntar.

    Jättefint bling bling
    Styrkekramar

    SvaraRadera
  6. Jag försöker tänka mig in i din situation men det går inte, jag har ju aldrig varit där själv. Undrar om jag skulle klara att vara så positiv? Måtte du få ha kvar den förmågan.

    Varma styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  7. Vill bara skicka en stor kärleks och styrkekram till dej från mej.....

    SvaraRadera