Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

måndag 17 oktober 2011

Lite tur får man ha !

Min kära man har ringt operationskoordinatoren typ varje dag- och idag med det trevliga resultat att jag kan opereras " redan " nu på torsdag !!!! 
Den 20e i stället för den 31 okt !!!
Kanonbra !!!









Tack vara att någon fick ont i halsen och inte kan opereras som planerat. Jag sa att jag tyckte synd om patienten som inte får sin operation på torsdag- men koordinatoren lugnade mig och sa att patienten inte var allvarlig sjuk och även ville vänta några veckor med operationen.


Med mig - och oss går det helt ok. 


Fredag kväll var vi hos goda vänner- med barn i samma åldrar som våra - som alltid mycket trevlig - och när vi kom hem därifrån vi 23 tiden på kvällen satt min tvillingbror med familj uppe och tittade på tv hos oss !!


Så vi hade mysigt besök från Oslo i helgen - härligt för själen, trevlig för barnen , god mat- och en aning för mycket vin.... My kind of music !!


Som förra omgången med cancer- så känns det som medicin för själen att vara i hop med människor jag är glad i . Och när våra tidigare grannar och goda vänner M och M kom på besök helt spontant blev inte kvällen sämre ! 


Fredag hämtade jag dottern vid 13 30 i skolan.
Fröken hade berättat att hon hade varit ledsen i skolan och blivit tröstad av sina kompisar. 
Det var mammas cancer hon var ledsen för...


Så att hämta H och ta henne med in till stan för en trevlig tjejeftermiddag - var bästa medicinen ! 
Vi hade jätte trevlig - ficka pratat, shoppat och fikat. Det där lär nog hända lite oftare tror jag : )








Fördelen med att dagarna går förbi som förut- och att det händer en del - är ju att jag inte hinner tänka så mycket. Dock- som jag har sagt tidigare- så dyker jag nu inte ner i ångesthelvete. Fram tills vi vet mer om cancern och evnt spridning- så vill jag spendera min energi på att hoppa på det bästa. Och det bästa vill vara om det är en primärtumör - som inte har spridd sig till armhålans lymfkjörtlar.


Gud vad glad jag skulle bli om det inte finns någon spridning. Det känns liksom betydligt mindre läskig- att jag kan få behålla lite hopp om att det inte behöver betyda min död.


Samtidig måste jag erkänna att med tanke på min kropp känns det som att den inte blir särskilt lycklig av en omgång till med cytostatika. Särskilt inte mina leder......


Men - det viktigaste för mig är att det är en primär tumör. Det MÅSTE vara en ny cancer- och inte spridning från min bröstcancer från 2009. Please please please.






Ett är säkert- och det är att det redan nu känns rätt så bittert att  - om det nu är en helt ny cancer i bröstet- så hade jag aldrig behövd uppleva detta- om min onkolog hade lyssnat på mig. 
Jag har från första stund- och upprepat det - vid varje kontroll- att jag vill ta bort mitt andra bröst. 


För mig - som hade två cancer tumörer i bröstet första gången   - så finns det en lite ökad risk för cancer i andra bröstet. Detta  samtidig med att en moster av mig hade i två bröst- gjorde att jag ville ta bort det. Samtidig - kanske framförallt - det att jag SÅ GÄRNA VILL LEVA- att jag ville göra vad som helst för att öka möjligheten för att överleva cancern. 


Jag är ju av den uppfattning av att det inte finns så himla mycket jag själv kan göra för att min kropp inte skall få cancer / få cancer tillbaka. Visst- jag försöker träna, äta hälsosamt mm - men det har hela tiden varit min övertygelse att jag trots ihärdiga forsök på att leva hälsosamt- inte har så mycket jag kan influera på sjukdomen.


Därför ville jag ta bort bröstet- för det var något jag AKTIVT kunde göra för att minska risken. Även om den var så liten - som min onkolog sa. 
Hellre leva med noll bröst- och ingen cancer- har varit min känsla och önskan- från första stund!


Så visar det sig att detta är en ny cancer- som eventuellt kräver cytostatica- så känns det ju bittert- då det inte hade varit aktuellt med det jag nu går igenom / ska gå igenom- om jag hade fått tagit bort bröstet.


Kommande vår var det planerat att rekonstruera bröstet- och då hade jag även fått gehör för mitt önskemål - slik att även mitt andra bröst skulle tas bort - och jag skulle genomgå dubbel DIEP rekonstruktion.


Nu blir det ju lite ändrade planer kan man säga.






Nej - nu kommer snart dottern hem från scouterna - F och jag ska nog ner och laga norska vaffler tillsammans- det är vi duktiga på : ) Mmm - med Gräddfil ( römme ) och sylt  : )



4 kommentarer:

  1. Åh, norska våfflor... Familjen Kjeller kommer på studs!!
    Jag är SÅ GLAD att du fick en återbudstid.
    Puss på dig!!

    SvaraRadera
  2. Åh, så bra att du fått en återbudstid. I min åsikt ett förbättrande av din prognos.

    Puss

    SvaraRadera
  3. Kjäre deg!
    Så deilig å höre om den nye tiden!!! Jeg har värt uten internett og uten mulighet til å sjekke blogger eller mail... Kjempeglad for din skyld. Vi skal tenke ekstra mye på deg og familien på torsdag.
    Stor klem og suss!

    SvaraRadera