Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

lördag 5 november 2011

Home for christmas ?



Kom hem onsdag kväll kl 22  med tåget från Oslo. Trött, men belåten !


Har haft några härliga dagar med framför allt familj, och några enstaka vänner.
Önskan om att vara social med även flera kompisar var definitivt  där , men då jag fortfarande är oerhört trött av min låga Hb ( blodprocent ), så blev det lite aktivitet på denne damen, jag låg mycket på soffan där jag njöt av att vara nära dom jag älskar. 


Dom som känner mig förstår ju att det självklart även var möjlig att hitta lite extra krafter för lite shopping, annars blir ju livet för tråkig.  !!!


Även två cafe´besök - ett med min mamma - på 81 år !! , och ett med min äldsta bästa kompis- Heidi - lovely !!


OK då, - .....var även på party tills klockan 3 på natten, lördag,......vilket var utomordentlig underbart !!!! Det har tagit all min energi ...... Men gud så underbart det var. 





Torsdag tog min man en telefon till patologen , enbart för att informera att jag har tagit blodprov för att kolla CYP2D6 enzymet. 
Detta enzymet är viktig när det gäller att kroppen kan hantera Tamoxifen- slik att den utverkar sin effekt. 
7 % av befolkningen har tydligen någon defekt i detta systemet- som gör att Tamoxifen inte fungerar.

Då jag nu ju har ny cancer- och man nu ska bestämma min kommande behandling- så tänkte vi att det var viktig att veta om jag var en av dom 7 % - slik att man inte felaktig tänker att min cancer är så aggressiv att tamoxifen inte ens har kunnat bekämpa cancern, - då det faktisk evnt. är slik att jag inte har haft någon fungerande antihormonell behandling.


Ehhh - hänger ni med.....? JA,ja- vi blir ju lite knasiga och neurotiska i denna situationen. 




ANYWAY :


När S talade med patologen- så kom hon plötselig med informationenen om att: 


Det är spridning till lymfkjörtlarna i armhålan. 


Dom tok Portvaktskjörtelen ( Centinelnode )- och én till.  Båda hade cancer i sig.


Vi hade - även denna gången, inte turen med oss.


Tyvärr.


Det att den per-operativa undersökningen visade att det inte var spridning till lymfkjörtlar, var att cancern  olyckligtvis inte satt just i det snittet som dom undersökte. Det var ju 20-30 % chans för att det skulle bli just så här.


Needless to say - we were totaly disappointed.


Det vill säga, S var ensam hemma då han fick veta detta - och blev super- stressad - plötslig befann sig ute på terassen och städade löv etc- utan att helt veta hur han kom dit....


Jag var SÅ INSTÄLLD på att detta bara var " A MINOR SETBACK "- att det inte fanns någon spridning, och att det nu bara skulle gå åt rätt håll.


Det fantes liksom inget annat alternativ.


Det vill säga- det gjorde jo tyvärr det.




Men - efter några tårar - så var det ju bara att försöka tänka positivt igen. Dvs- vi hade inte mycket val hellre- för F på 5 1/2 år, som hade kommit till oss då han hörde mamma gråta, sa : 
" Kan du snälla sluta att gråta-  helst. ".


Då började jag skratta. Barn är underbara. 


One of my sisters paintings. Me like !!






Cancern är en NY CANCER. 
Yippi - får man ju säga.


Denna cancern är också hormon-känslig, också aggressiv, - men mer detaljer vet vi inte.


Så nu väntar : 


Ny operation.
För att ta bort alla lymfkjörtlar


Cytostatica


Strålbehandling.


Yihaaaaa.




Inte det jag önskar mig , kan jag berätta.




Det finns endel saker som irriterar mig just nu, - men rent praktiskt är det att jag fortfarande är så UTOMORDENTLIG TRÖTT .
Min blodprocent ( Hb ) kontrollerade vi i går, och den har inte blivit ett dugg bättre. Jag är inte förvånad.


Av erfarenhet vet jag ju att jag nu i flera månader inte kommer att må direkt wonderfull 
JUST NU borde jag faktisk må som BÄST, jag borde må FANTASTISK  - nu ser jag fortfarande ut som Ingrid, snygg i håret.....


Då är det det faktisk mycket bittert att jag inte mår fantastisk.
Jag är som en sliten trasa.


Inte ens 3D film om smurferna hjälpte i går.....   : )




Nej- nu måste jag ut - min man tjatar och tjatar....


: )

7 kommentarer:

  1. Underbara Ingrid, detta är albsolut inget vi vill läsa om, jag finner inga ord, men du ska KÄMPA och vi är många som stöttar dig, vi kmmer vara med dig på hela resan och vi ska peppa och skicka styrka till dig för du ska klara detta!!
    Tusen Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Ja, vad ska man säga? Många svordomar kan jag men vill helst inte använda dem i skrift. Men om det någon gång är befogat att använda dem så är det väl nu? Tänker dem åt dig.
    Och tänker på er.
    En stor kram.
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. En stor kram och puss till dig och hela familjen! Kjellers finns här och tar hand om er!
    Puss och Kram
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jeg slutter meg til ovenstående; dette er jo egentlig intet man har lyst å lese om. Men; veldig personlig,fin,skremmende, velskrevet blogg du fører.

    Hilsener & gode ønsker fra din kitchen-buddy Agnete

    SvaraRadera
  5. Tänkern på dig
    massor an krammar

    SvaraRadera
  6. Tack för eran kommentarer - som alltid- trevlig !! Det känns som om att någon - dvs - NI, bryr er , vilket känns väldigt skönt.

    Härlig med kommentarer från Sverige - , Norge, - , från kända och okända - från nya bekantskap - och även från min goda kompis som bor på St. Maarten- i Caribien !

    Det är bara tråkig att google translate fungerar så dålig- får kanske börja skriva även lite på nederlandsk... ?!

    SvaraRadera
  7. Hej Ingrid.
    Kämpa på och även jag följer dig nu.
    Du beskriver din situation så målande, men det är ju så som du säger att man måste ha upplevt cancer för att förstå.Du verkar ha ett underbart stöd av din familj det är inte alla förunnat.
    Jag hade bröstcancer 1994 50 år gammal och trodde allt var kört men lever ännu och går på årlig kontroll.
    Stor kram till dig och var tålmodig.

    SvaraRadera