Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 16 november 2011

Fram och tillbaka

 Här ser ni något av det vackra som fortfarande finns i min kruka utanför dörren !






I dag blev jag uppringt med den trevliga nyheten att jag kan bli opererad nästa vecka måndag !! 
Ok, bara två dagar innan den dato jag fick här om dagen, dock känns det som att varje dag är viktig.

Ursprungligen skulle jag bli opererad nästa vecka av mannen jag kallar " Dr Frankenstein. Jag har haft samtal med honom tidigare, för drygt 2 år sedan, och det är det värsta jag har upplevd. 

Som tur är har dom respekterat att jag inte vill bli opererad av Dr Frankenstein, så nu blir det en annan som setter kniven i mig - skönt !

S har även talat med min onkolog ( som vi ju hela denna tiden inte har hört någonting ifrån - tydligen inget konstig med det... ) . Onkologen var i alla fall fullt insatt i det som har hänt, och han sa att han tror att jag kan börja med cytostatica redan i vecka 50- det skulle bli någonting som 3 veckor efter operation, och inte 6 veckor som kirurgen förespeglade. 

Min bröstcancer NU är även HERCEPTIN POSITIV- vilket innebär att jag efter cytostatica och strålbehandling, ska få infusjoner varje 3e vecka med " Herceptin"   : 

Herceptin är en monoklonal antikropp. Monoklonala antikroppar fästs vid specifika proteiner eller antigen
 HER2 finns i stora mängder på ytan av vissa cancerceller (HER2-positiv cancer) och stimulerar där celltillväxten. När Herceptin binds till HER2 stoppas tillväxten av cancercellerna och det leder till att de dör.



  (   Bara för dom speciellt interesserade i bröstcancerbehandling.....   : )

( Svar föreligger även på blodprov om jag tillhör 7 % av befolkningen som har defekt i ett enzym vilket gör at den antihormonella behandlingen med Tamoxifen inte fungerar.
Nu visar det sig att jag är heterozygot ( orkar inte förklara )- men dvs att en del av mig programerar för defekt i enzymet- men en annen del programerar för ett välfungerande senzym. Så då blir det mycket bla bla och teorier omkring huruvida jag har haft tillräcklig effekt av Tamoxifen eller inte. I allafall bättre att vara heterozyg än homozygot - för då har man INGEN funktion av tamoxifnen.

Blir i allefall inte mindre  missnöjd med att jag måtte tjata i 1 1/2 år innan jag fick byta från Tamoxifen till Arimidex   )



 Så våra härliga 4 veckor och 4 dagar Gran Canaria- som vi nu faktisk trodde att skulle bli av 15 december -dom blir det inget av. 
Men jag är bara glad- för att behandlingen sätter i gång snabbare- och nu får vi för en gångs skuld varit hemma i Oslo och firat jul !! 






Har sedan helgen svårt att slappna av- är trött - men kroppen är i helspänn.


Försöker att inte fundera för mycket- men ett är säkert- och det är att livet inte altid är lätt.


Jag tänker, och har tänkt mycket på just balansen mellan - som cancer-behandlat människa- våga hitta hoppet om att cancern aldrig mera kommer tillbaka, - gå tillbaks " till sitt gamla liv "- samtidig som ångesten för återfall ALLTID finns med som en trofast medpassagerare.


Jag var sista året rätt så frustrerad över känslan av att samhället / människor omkring en, förväntar att " nu är allt som för "- när behandling är färdig samt att även håret har vuxit ut- livet - och vardagen- flyter på. Inget syns längre utanpå.
Känslan av att " folk " tänker : " kom igen- sluta nu hänga upp dig i negativa cancertankar- njut nu av livet- NU är du FRISK " !!


Det min sann- har åtminstone för mig- varit tungt. Inte det att jag vill ha uppmärksamhet kring min person, eller " min " cancer- men för att att folk " ser ner på " mig för att jag inte kan " resa mig " efter cancerresan.
Det har varit svårt att bära runt på en gedigen ångest om att cancern ska komma tillbaka- men ändå försöka så gott som möjlig av att leva som normalt, njuta. 


Det har funkat- men det har kostat. 


Det är svårt att förklara tydligt- men det jag försöker säga är att dom som inte har upplevt cancer - kan inte förstå att just det att fortsätta med livet i den tro att man är frisk - det är svårt . Mycket svårt åtminstone för mig.


Konstig nog gick det mycket bättre efter i sommar.


Det var faktisk någonting som hände där den 22 juli, - när Norge var med om ett enormt terrordåd, när så många liv gick förlorade, så många fick aldrig mera se sina nära och kära igen.


Då blev det faktisk lättare att bara vara tacksam för här och nu.


Jag fick njuta medvetet av detta i några månader- intill jag ju - som ni vet- fick veta att det jag hade kämpat så hårt för,- att komma tillbaka till livet med en större trygghet, ett större hopp om att jag skulle få förbli cancerfri - plötslig inte längre var möjlig.


Huvudet fylls av så många tankar kring detta, kring detta med hur vi hanterar våra liv, som friska, som " friska efter en cancerbehandling" - hur samhället ser på förra-detta-cancerpatienter - som ju nu är FRISKA.... eller hur ?!....


Undrar hur lätt det blir efter avslutat behandlingar denna gången- att våga tro, våga hoppas.


Men det ska jag inte fundera  på nu !!


Nu ska jag faktisk ut i vardagsrummet och njuta av en ny lampa jag köpte i dag !! Nu kommer mörkret smygande- så det ska bli coolt att se effekten av lampan : )



3 kommentarer:

  1. En stor kram till dig, älskade du! Du skriver så fantastiskt bra och det går rakt in i hjärtat. Vi har ju diskuterat detta så många gånger och jag håller helt med dig. Det är så svårt att återgå till livet. Man blir verkligen sedd ner på, " men ryck upp dig nu. Var tacksam att du är frisk"... Eller den värsta kommentaren jag fått i det senaste var när jag en dag var väldigt ledsen över vad du nu måste gå igenom. " Kanske ska du inte umgås mer med cancerpatienter eftersom det gör dig ledsen. Det är nog inte bra för dig nu när du är frisk. Nu ska du se att allt blir som vanligt." Fuck off säger jag!!!

    SvaraRadera
  2. Oj, jag skriver lika mycket som jag pratar ;-)))) Så bra att 1. Du slipper Mr Fankenstein 2. att du får opereras nu på måndag.
    Behöver jag tillägga att du bör isolera dig från och med nu? Inga fler förkylningar!! ;-))
    Jul i Oslo låter kempegott (ett patetiskt försök till norska).
    Vad för lampa?!
    Puss

    SvaraRadera
  3. Hej Annika !
    Jag hör vad du säger- och är Helt otrolig glad för att jag har DIG ! Men du vet att även JAG har sagt att du kanske inte ska involvera dig för mycket i mig känslomessigt. För att skydda dig själv.
    Nu har vi ju turen att vi kan PRATA båda två - så vi får vara duktiga att förmedla till varan- särskilt du- hur du kommer handtera detta.
    Jag är veldig veldig tacksam för att du är MIN !
    Och så är ju det trots allt inget återfall jag har fått- vilket ju skulle kännas mycket läskigare för dig tror jag. ! Inte bara för dig. !

    SvaraRadera