Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

måndag 7 november 2011

Dato för operation

Så - då har jag fått tid den 14e november- vilket redan är nästa måndag !!



Och som förra gången- står jag på en lista- i fall att någon går ut av operationskön - då kan jag bli uppringd för att bli opererad tidigare.
Har faktisk funkat båda gångerna vi har testat det.


Ett lite problem dock - jag har blivit förkyld, ingen feber, men det sitter i longorna. Får bara inte hosta så läkarna hör det om jag får möjlighet att bli opererad tidigare.......


Så här i huset hostar minsten som bara den, dottern sjuk med hosta, huvudvärk samt magont och feber, mamma med samma symptom, dock utan feber !- och nu, i dag har även pappa blivit sjuk- med över 39 i feber  ligger han redan nu i sängen. 


Kanon !!....??!!


Ja,ja - i och för sig så är det ju bättre att vi är sjuka nu, och inte nästa vecka.


barnen plockade blommor från krukorna kring huset !
Och hur går det annars då....?


Ja- säg det. Dagarna går förbi, en efter en- och varje morgon vaknar vi på ny - till en ny dag. Så på något vis klarar vi ju detta .


Jag tror nog att både S och jag har lossnat känslorna från vardagen. Vi gör alt det praktiska som ska göras, försöker hålla uppe " spiriten " , och inte fundera eller analysera för mycket. Och inte känna efter i djupet. 
Som jag har sagt förut så tror jag absolut inte det är någon " denial"  i det- vi har varit i ångesthelvete förut, och har nog kommit en lång väg i denna " process" , och vet även att den enorma energi som sugs ut av en slik känslomässig situation - det har vi inte råd med. Och vi uppnår ingenting med det.


Nu och då kan jag få känslan av att jag lever i en helt egen bubbla, där jag avskärmar mig från vad som    är verkligheten. Min verklighet. Vår familjs verklighet. Det kan kännas konstig, men jag stannar ändå kvar i denna " bubblan", - för som sagt- något annat är faktisk inte aktuellt.


close up av barnens blommor
Lilla sonen är den som mest uppenbart sliter, då han har fått mer tvångstankar och tvångshandlingar. Då jag konkret konfronterade honom med att jag hade sett att han hade en tvångshandling, så kunde jag som tur är snabbt berätta att det är helt naturlig, och att jag mycket väl kan känna igen mig i det. Jag försökte säga att det kommer av rädsla, och förklara lite omkring tvångstankar och tvångshandlingar, - men ehhh.... - pojken är 5 1/2 - så det är kanske lite svårt för honom att ta det till sig....


När jag frågade honom om han gjorde det för att han är rädd för att mamma skal dö- så kom ett klart och tydligt JA. 


Nu ska jag ha lite kvalitetstid med barnen- innan vi går och ger pappa lite selskåp i drömland. 







7 kommentarer:

  1. Hej
    Tänker på er
    styrke kram
    Natalie

    SvaraRadera
  2. Visste ikke at halve familien var syke! Og så bra at opr er fremskyndet, til meg sa du 22.nov. Krysser fingre for at alle blir feber- og hostefrie kjemperaskt!! Ingen hindringer i veien nå!! God bedring til S - og en ekstra varm og rørt tanke til nydelige, lille, store F..

    SvaraRadera
  3. Tänker på dej i din situation.Du har en ny behandlingsresa framför dej och jag beundrar dig för hur du orkar dela med dej.
    Själv så ska jag på extra ultraljud för jag har kännt av ett "pirr" i mitt sk. friska bröst och onkologen tyckte sig känna att en körtel är svullen i armhålan.Jag kan inte känna den men det kanske är självförnekelse.
    Det här med tvångstankar och tvångshandlingar.
    Min yngsta på 15 år har fått renlighetsmani och ska göra vissa saker i en viss ordning. Det är jättejobbigt.Det startade när jag höll på med min cytokur. Vi får kontrollera henne varje gång hon är på toaletten eller duschar. Hon är medveten om det och det har blivit lite bättre.
    Hoppas nu att det är falskalarm i mitt 2:a bröst men jag har någon konstig känsla av att det inte är så.Kvinnlig intuition kanske.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  4. Jag blev så ledsen när jag läste att du nu har drabbats en gång till :-(. Jag håller tummarna stenhårt för att allt går bra!

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  5. Hej Ingrid !
    Är det så att vi är med i samma tidningsartikel??
    Denna var i Sydsvenskan idag

    http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1572382/Cancerpatienter-tar-strid-for-sitt-rehabcenter-Politikerna-stanger-inte-dorren-helt.html

    Tänker på dej / klem

    SvaraRadera
  6. Jepp ! Vi är i samma artikkel !! Då VAR det du på bilden ! HAH !

    SvaraRadera
  7. Marie- Louise ! Jag håller tummerna för dig !!! Jag vet allt om detta med intuition- att ( inte ? ) lyssna på min kropp - när den forsöker berätta mig att något är på tok. Men viktig är även att vet när det är ångest som ger en slika tankar / " intuitioner " - eller om det verkligen är kroppen som säger i från. Låt mig få veta hur det går ! Och- jag är glad för dina jämnliga humor-mailar !!!! : ) Klem

    SvaraRadera