Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

tisdag 29 november 2011

en bra dag

Hej och hopp - detta känns som en bra dag!


Så då gäller det att utnyttja den bra !!

Bilden ovan visar hur min rumpa kanske ser ut - precis lagom till halloween 2012...

Har med min syster provat hitta positiva sidor vid det att jag än en gång ska gå igenom cellgifter. 

Rumpan är INTE en av dom - dock ett lite realistisk poeng- då jag ju förra gången gick upp hela 13 kilo under cellgifterna...... och så kom det min sann några extra på köpet i perioden därefter också ! 
Dvs att jag om ett par veckor, när cellgifterna ska påbörjas, startar ut med en vikt som fortfarande är ca 10 kilo mer än jag skulle vilja.  

Så det blir ett nytt liv, med en ny kroppsfigur - och det får mig till att tänka på en idé jag fick här om dagen : 

På tapeten står ju att jag - så småningom- om den föcking-cancern håller sig borta- ska genomgå bröstrekonstruktion. På båda sidorna. För nu är jag ju platt som en pannkaka. 

Då slog tanken mig. - I stället för att laga hela två bröst- vad med att prova något helt nytt. Ta ett val om att leva min andra halvdel av livet- som-......
man ?!

En penis- rekonstruktion ? Låter ju som mycket mindre arbete än att laga två tuttar. SÅ kunde jag se och uppleva världen - som en man ?!!! Faktisk lite inspirerande tanke. 

Men min egen man har tills nu faktisk sagt klart i från om att han är helt ointeresserad av en slik förvandling, - så det lär nog inte bli en realitet. 

Det positiva, iallafall med strålningen- är att jag nu får två- 2 - armhålar som inte transpirerar - vilken LYX !!!! 

Trodde det var flera positiva ting vi kom upp med - men det dyker inget upp i min hjärna just nu. ( inte så konstig kanske, för det kan omöjlige finnas mycket positivt vid chemo )

I och för sig- jag får förhoppningsvis lite mer frekventa besök från Oslo - och det är ju alltid positivt !!!


Men - Idag- en bra dag alltså !!

Vilket - för mig- innebär- att komma mig ut- nej , inte på promenad ( som hade gjort min man oerhört glad )- men ut på stan : ) 
Lite julklappar måste handlas in - och lite för- juls fika är aldrig fel. 
Har jag tur hinner kanske även maken sluta lite tidigare så vi kan fika tillsammans på stan.

Låter som en otrolig bra idé - då helgen har varit oerhört låg, det har varit tunga och högljuda samtal i vuxenavdelning här hemma- samt även har grannskåpet fått vara med lite då en promenad inte direkt gjorde att diskutionenen klingade av...

Vi har noll energilager kvar- och detta är sjävklart INTE läget att ta upp gamla, reicidiverande teman - som vi ju vet att " leads us nowhere ". Men - det är väl typiskt att det är just slika dumma saker man gör när man är i kris.

Som tur är fick vi härlig och trevlig besök av min ena bästa-kompis Gry med sina ungar lördag kväll - och det var nog till att vända stämningen. Det blev god mat, vin, härligt umgänge - samt även en aldrig så liten pingismatch : ) Tack för besöket !! 

Som vanligt så sänker en lugn och trygghet sig över mig när jag har mina nära och kära hos mig. 



Iom att urinvägsinfektionen är under conroll nu, den nya förkylningen har lugnat sig lite, så är det bara att ta sitt drän och dränpåse, försöka dölja det som bäst under jackan, - och ta sig in till affärerna och myset i stan. 

Vilken LYX !!

1 kommentar: