Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 13 oktober 2010

Vilken hälsosam award !

cupcakeaward.jpg


Titta vad jag fick !


Och jag som ääääälskar cupcakes !!!!!


Visste väl att detta var ett bra forum !


Och nu som jag denna veckan har börjat träna och förhoppningsvis äta mindre av det goda - så passar det ju kanon att denna inte går att trycka i seg !!


Tusen tack Annika  !  




Annikas motivering är:
Ingrid: Det tar ett tag innan allt har sjunkit in hos oss. Det är mycket att bearbeta. Att du har börjat blogga i efterhand är en otrolig styrka, för det är många tankar och upplevelser som återigen väcks till liv. Är glad att du ser fler ljusa stunder nu och tackar för att du delar med deg. Tankans kraft är stor !


Jag blev glad och faktisk lite brydd o visste inte helt vad jag skulle göra  !




Men som tur är gav det seg själv, för det är tre frågor som ska besvaras när man får denna award :


1) Vad känns viktig för deg ?- För mig känns det viktig att vara omringad av mina närmaste o käraste- gärna " 24/7 ". Jag har altid njutit av att vara ensam - gör det fortfarande, men att vara med dom jag älskar ger en " extern" trygghet och en kärleksfull kvalitet i livet, som dämpar den inre otryggheten som finns pga. ovissheten om canceren fortfarande finns kvar eller kommer att  komma tillbaks någon gång.


2) Vad är din älsklingsfärg ?- Limegrön !! Men även oxå turkos : )


3) Vilka tre vänner vill du ge detta pris till?- Först vill jag säga att jag i  detta forum har  " träffat" på enbart fantastiska tjejer- som skriver öppet om sina liv, sina tankar och sina känslor. I min relativt färska blog har det varit flera stycken som har komenterat mina inlägg och det värmer. Ja det gör det men ännu mer har det gett mig en lite ny styrka - det har blivit ännu lättare att ta tag i mitt liv igen och LEVA- för jag tycker att alla utstrålar en enorm possitivitet mitt opp i det aldeles för självklara mörkret som canceren naturligtvis bringer med seg. Jag gillar att vi kan vara positiva ena dagen, tråkiga andra dagen och deppiga nästa dagen i våra inlägg.


Annika, http://pippi-carpediem.blogspot.com/:  Tyvärr tjeien - du får ännu en cupcake idag  : ) Jag kan inte hjälpa att det är naturligt att välja deg ! Vi har redan träffats 2 gånger - o i morgon har vi åter träff- redan kl 09 30- så vi ska hinna med att prata tillräcklig. Du är ett varmt och en engagerad medmänniska. Den energi och positivitet som du utstrålar har redan rubbat av på mig - tusen tack. Du har varit öppen i din berättelse om ditt liv och visar att våra liv nu är en karusell som återfinner lita stabilitet men där det fortfarande finns en mix av tro,hopp,glädje - blandat med ångest, förtvivlan och frustration. Just nu bobblar du även över av fantastiska och kreativa idéer för framtiden !
Tack vara deg har jag nu tränat 2 gånger denna veckan !!!  Yihaaaa !


Elisabeth, http://ebesalit.blogspot.com/: Kära Elisabeth! Du var en av dom första som kommenterade i min blog - och jag kommer inte att glömma  hur härlig din komentar var att lesa- det var en slik entusiasm över den- o förvåningen över att vi båda två är "norskor " !!  Du utstrålar en energi och positivitet i dina kommentarer som jag gillar mycket - och jag hoppas inte det tar för lång tid innan vi möts - o även Viktoria !


Lise, http://lisetangenaagnes.blogg.no/m_102010.html: Jeg oppdaget blogen til Lise da jeg leste om henne i VG.( norsk avis) Artikkelen ble sendt til meg av min gode venninne gjenom mer enn 30 år, Heidi. Lise har lymfekreft og har blogget om dette närmest fra dag 1. Har lest i din blogg Lise og du skriver utrolig kraftfullt og ärlig om ditt liv. Takk for at du våget å stå fram i media og vise ditt liv for omverdenen. Din avsluttende komentar  i VG om at du ikke liker når det står " tapte kampen mot kreften" var som tatt ut av mitt hode for ett år siden fa jeg fikk min diagnose. Du stimulerte meg til å skrive litt om dette i min blogg i går.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar