Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 13 oktober 2010

Tänker tillbaka på mina tankar kring " tid "

Tiden 


Min dotter sa lördag för drygt en vecka sen - " Vad ?! har redan veckan gått ?? Vad snabbt tiden har gått !! "

Jag kände - bara för några sekunder- åter lite på ångestkänslan som jag annars har lyckats manövrera bort så väl. Shit - en hel vecka har gått. Av resten av mitt liv. Mitt liv som jag är så rädd för att inte ska bli så långt att jag hinner se första barnet ta studenten. min minsta på 4 1/2  kommer inte komma ihåg sin mamma när han blir stor.

MEN - jag klarade få undan tankarna - åtminstone slik att ångestkänslan försvann. 



Men det sitter sedan dess åter lite närmare i mitt  medvetandet.

Tid.
Tiden går....

I början av denna resan räknade jag - dag för dag- hur jag hade én dag mindre igen att leva. Självklart- det gäller för alla människor, jag vet- men den realiteten känns ju helt annorlunda nu met ett skräck- år med cancer  bak sig, än innan - när jag trodde att jag var frisk
När dom första 6 månaderna var gått kändes det tungt. Redan 1/2 år mindre att leva. 



Men nu har det ju gått mer än ett år- o nu tänker jag inte likadant omkring TID längre. Jag provar fylla min tid med kvalitet, jag njuter av att leva- jag får inte längre ångest när jag tänker på dagarna som har gått. Men berör det mig fortfarande, det faktum av att tiden går,  o sätter tankarna i gång - jovisst.  Jovisst och det lär nog vara så ett tag till.  


Som tur är fylls mina dagar numera- som jag även skrev i går- av att njuta av livet -  i dag. 
Jag vill inte slösa min värdefulla tid. 
Fascinerande att det är samma person som kan tänka så annorlunda idag. 


Detta är ett av skälen till varför jag upplever bloggandet så positivt. Samtidig som jag får ältat det jag har varit med om senaste året- i ett terapeutiskt syfte- så visar det mig hur mycket, mycket bättre jag mår nu. 

1 kommentar:

  1. Jag tycker att jag kan njuta av livet lite mer nu, innan cancern tog man mycket för givet.

    Visst är det skönt att blogga:)

    Kram från Lisbet

    SvaraRadera