Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 4 november 2010

sanningen o barnen

Från cancerresans början fick jag rådet via sjukvården att var ärlig med barnen om bröstcancerdiagnosen.


Detta stödjer jag verkligen.
Bild från Universeum.  


Men som med mycket annat i denna tiden så kände vi av lite när vi tyckte att tidspunkten var inne för att berätta hela sanningen. Det blev lite stegvist.


Min dotter var då 6 år o 3 månader o min son 3 år o 4 månader. Förklaringen blev att bröstet var sjukt o behandlingen var att ta det bort. Att säga någonting mer kändes fel. Det fick räcka att jag o S levde i osäkerhetens o ångestens helvete, men att i onödan göra barnen rädda när så mycket är ovisst, det är ingen ide´.




När det krävdes en operation till så var det för barnen inget problem- detta hade dom ju varit med om en gång förut- så det kreerade ingen ångest.

Det var skönt att se att barnen - tillsyneslatande - mådde bra och obekymrade i en turbulent tid där vi i tiden omkring den första operationen packade ner ett hus och flyttade ( med helt otrolig hjälp från familj och kompisar från Norge och Sverige) samt nyinflyttade åter igen måste gå igenom en operation till. 
Barnen började i ny skola och dagis. 

Det är ju ett under att ett sammanträffande av så stora omvältningar i en familjs livs hälsa och sociala setting kan genomföras utan att det hela havererar !

Denna fina blomman blomstrar fortfarande på ett lunt ställe på trappan framför huset !! 
Den gir inspiration om att det är lönt att kämpa 



Men jag visste hela tiden att min dotter mycket väl kände till ordet cancer och vad cancer kan åstadkomma. Hon visste om morfar, om en pojke från sitt dagis- och kort efter flytten till vårt nya hus- om  tjejen som dog i  av cancer . 

S och jag har lite annorlunda uppfattning av hur mycket som skal sägas och när. S är nog mycket rädd för barnens reaktion, han vill för allt i världen skärma dom för smärta. Han vill gärna hålla tillbaks på information, jag känner att det å vara så ärliga man kan vill endå ge barnen trygghet. Tryggheten om att mamma o pappa berättar allt, att dom inte behöver få fruktansvära fantasier o rädslor- som dom inte vågar dela med seg.

Så några veckor efter flytten så berättade jag för H att mammas sjukdom i tutten hade ett namn. 
Cancer.


Hennes ansiktsuttryck stack som knivar i hjärtat. 


MEN- jag fick snabbt berättat att läkarna säger att meningen med behandlingen är att mamma ska bli frisk. Då jag själv vid den tidspunkten överhuvud taget inte trodde att jag skulle bli frisk var det faktisk oerhört svårt för mig att repetera det läkarna hade sagt- för det kändes som om att jag ljög. Men jag klarade rätt så bra att låta det vara huvudbudskåpet. Målet var ju att lugna H. " Meningen är att mamma ska bli frisk". 
Men H visste ju att människor dör av cancer- så frågan som kom var ju naturlig: " kommer du att dö mamma." Jag svarade ärlig att det kunde hända, ( det är jag säker på sa jag till mig själv)- men tvång mig själv till att eftertrycklig säga att meningen är att jag nu blir frisk. Det var så synbart hur H slappnade av och klarade släppa den initiella chocken av cancerbudskapet. 


Vad som umgicks inuti henne vet jag ju inte.


Stefan hade stått och tittat på när vi hade våran prat och han blev så ledsen när han såg sin dotter. Åter igen fick vi bevis för hur själen och kroppen är förbundna - han fick närmast akut stresshuvudvärk som satt i resten av dagen. 


härlig bild från i våras
Iom att ingen vet om jag nu är frisk , eller om jag får återfall - och i så fall när det blir, så känns det bra att låta barnen känna tryggheten av att mamma är frisk nu. Varför ska dom behöva oroa seg mycket i onödan av osäkerheten - slik som S och jag gör. 


Det smärtsamma är att jag ju misstänker att barnen, och då ffa den äldste, nog oroar seg i stillhet. Att hon går ensam med sin ångest och oro. Det har varit några episoder där jag har sagt att jag måste berätta henne något- o att hon efteråt har sagt så lättat att " jag trodde du skulle säga att cancern var tillbaks". Då forstår jag ju att jag inte har en aning om vad som föregår i hennes huvud. Att hon sannolikt inte är så obekymrad som jag tror. Som jag vill tro.


Har egentligen  lovat mig själv att via BVC kontakta BUP för att dom kan träffa barnen- känna seg lite för hur dom mår, hur dom tänker. Jag måste göra det. Snart.




Ser att jag inte har berättat om det jag ägentligen hade velat....


Jag ville nämligen berätta om den gången då H inte fick veta sanningen när jag låg inne på sjukhus för min punkterade lunga efter inläggningen  av portacathen - och vilken stark och negativ inverkan det hade på henne. 


Ett skolexempel på hur viktig det är att vara ärliga med sina barn.


Det får bli morgondagens blogg.




Nu måste jag- bla- träna........ 

4 kommentarer:

  1. Jag tror som du - det är viktigt att vara så ärlig man bara kan utifrån barnens nivå. Deras fantasier i huvudet är förmodligen mycket värre än verkligheten ändå...

    Det är först nu nyligen att min äldsta dotter (6) fick veta att det var cancer jag hadde. Vi använde inte ordet i början eftersom hennes nära kompis enbart hadde negativa erfarenheter och vi ville inte att han skulle komma med otäcka historier.
    Nu vet hon och verkar hantera detta mycket bra.

    Hoppas, hoppas, hoppas vi kan ses innan jul - men om inte så har vi iaf nåt att se fram emot i januari! ;-)

    Kramisar!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att min lille (snart 6) överhuvudtaget förstår vad det här handlar om. Han har varit delaktig i mycket, följt med på strålning och blodprov, hälsat på på sjukhuset när jag opererades, men han förstår nog inte allvaret. Min store (11)förstår ju vad cancer är. När jag väntade på mitt senaste besked satt Martin och jag och pratade om det i köket. Vi var väldigt oroliga och samtalet blev därefter. Min son har rummet bredvid. Plötsligt kommer han ut från sitt rum, lugnt och fint, och ger mig en stor kram. Han säger ingenting och går sedan tillbaks till sitt rum. Blir lite tårögd när jag tänker på det. Så mycket empati.
    Jag frågade honom, tror att det var samma kväll, varför han aldrig visat oro eller varit ledsen. Hans svar var att visste att allt skulle bli bra. Tror han är lite synsk..... :-)

    Oj, det här blev en lång kommentar.

    Kram

    V

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt fint och sunt sätt ni har i bemötandet av era barn. Jag tror precis som du att man ska berätta sanningen, men att man inte behöver låta dem bära mer än nödvändigt. Jag har också två barn som jag har fått berätta om bröstcancern för... Kram A

    SvaraRadera
  4. Kära A- så fint att du kommenterade i min blogg! Tråkig att höra att även du har hamnat i samma sits. Hoppas du tycker det är positivt med bloggläsande- det gjorde jag innan jag själv tog tag i skrivprocessen :-)

    Vilken vacker episod du beskriver Viktoria. At sonen kom o kramade deg. At han säger att alt skal bli bra. Vi har tur som har dom.

    Vad skönt att din dotter klarade av att hantera cancerbeskedet- när hon blev konfronterad m det Elisabeth.

    När jag läser din kommentar så kommer jag i håg att tidspunkten för när vi introducerade ordet cancer blev bestämd av att H flera gånger pratade om cancer, mycket pga tjejen i grannskapet som dog. Alla barnen pratade om det. Dom större barnen i gatan visste om min diagnos o vi blev rädda för att H skulle få höra via dom att jag hade cancer. Det hade ju varit fruktansvärt att hon skulle få veta den vägen.

    SvaraRadera