Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 25 november 2010

lite mer om själen

Visste att det var mer jag ville skriva igår när jag hade funderingar kring själen. Om min själ kan kommunicera med mig. För jag tror att den har det.


Skrev i går om episoden där jag vaknade mitt i natten - helt oförklarlig vaknade jag av det jag tror är min själ- som högt ropade till meg  : " Ingrid- du ska dö"


Två andra episoder kommer jag i håg från denna tiden- några månader innan min diagnos blev fastställd




Syrrans måleri


Den ena var att jag en kväll satt och tittade på tv- jag  zappade mellan kanalerna-  och kom till programmet " himmelen kan vänta " ( för inte-svenska läsare: - ett program om människor med cancer och deras anhöriga)
Jag klarade inte av att titta på det. Jag tittade en kort stund men måtte byte kanal. Det gav mig en  tydlig ångest och inre oro som förvånade mig.
Det förvånade mig då jag tidigare har kunnat se och höra om cancer på det sättet utan att reagera så häftig. Min far har bla. dött i cancer, jag är läkare och har i det hänseende varit konfronterad med liknade situationer i mitt profesionella liv.
Jag har inte klarat av att glömma denna episod- och som väl är tydlig- så undrar jag ju även här på om min reaktion kom ifrån "mitt inre "/ min själ.




I samma period frågade min dotter mig en kväll vid läggdags om döden- hon var rädd och ville inte dö, ville inte att hennes föräldrar skulle dö. Det var absolut inte första gången en slik samtal tog plats, - men det kändes ändå ovant svårt att prata om det den kvällen, - särskilt kändes det obehagligt när jag skulle lugna henne ved å si att självklart skulle jag bli gammal o leva länge- bli mormor till hennes barn.



Nu tror jag inte att det är något fantastisk magiskt som har skett- att min själ har känt på sig att jag var sjuk. För jag vet ju att jag rakt av har förträngt att jag faktisk förstog att jag hade cancer- 4 månader innan jag fick diagnosen. Med en tumor i bröstet- och en kännbar lymfkörtel i armhålan så sa jag redan i januari 2009- att " 1+1 = 2. Cancer.
Men långe väntetider för ny granskning på sjukhuset samt att jag var mycket dålig med min rygg- gjorde att tiden gick utan att vi gjorde något.
Samt förträngning. Varken min man eller jag kan fatta hur vi som läkare båda två har kunnat förtränga en sådan allvarlig diagnos.






Så det jag tror att min själ försökte - gång på gång- var att få mig till att vakna upp. Att våga se sanningen i ögonen. Kanske rädda mitt liv....?....

2 kommentarer:

  1. Jag har först nu kunnat se filmer och dokumentärer om cancer, men fortfarande är det t.ex reklamsnuttar,musik, filmer, dofter eller platser som får mig att känna obehag.

    Jag förträngde nog också min sjukdom genom att jobba och stressa som entok. När så julen kom och jag varvade ner var det som om den bröt ut och jag kände att något var fel.
    Dock tyckte not många av jag överdrev då jag sa att jag kanske hade cancer...
    Men så var det.

    varmaste kramen till en underbar kvinna.
    Å DU SKA INTE KAMMA BORT ELLER ANVÄNDA PLATTÅNG på ditt vackra hår!! Du är så fin! Å vet du...mina lockar har avtagit en hel del nu och jag saknar buset i bland!

    SvaraRadera
  2. Hehe- jag tänkte oxå här om dagen- att kanske kommer jag att sakna mina lockar- om dom avtar med tiden- kommer i håg att du har berättat det tidigare, att det har blivit mindre lockit ditt hår. Ska inte platta ut idag när jag tvättar håret : )
    Fint att lesa din kommentar !

    SvaraRadera