Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 24 november 2010

Ett litet livstecken. Lite om själen.

Sista veckan har jag varit helt utan ork, tom för energi - en tanke har ständig dykt upp i mitt huvud : Jag vill sova....




Har mina teorier till varför jag har känt mig så trött.
Hoppas det kan vara att jag har tagit i för intensivt med träningen som jag har hållit på med i drygt en månad. 3-4 gånger i veckan med ordentlig uppvärming på löpband i 40 min ( går - snabbt ) och därefter styrketräning riktad mot särskilt bålen pga min dåliga rygg.
Har jag tagit i lite för hårt när min kropp var ovan?





Senaste två helgerna har vi varit på fest- det blev härligt festande till långt ut på natten, - detta samt njutning av härligt vin gör nog inte underverk för min " gamla " kropp....




Det börjar likna mer och mer  en frisyr !! Her var jag nöjd då jag hade lyckats med att kamma bort mycket av lockarna... 




Men nu när jag är inne på andra veckan med denna trötthet - så kommer ju självklart cancertankarna.
tycker jag ser den där "cancer-looken "i ögonen igen..... Men det där er vel förhoppningsvis inte något jag kan lita på.......


Imorgon ska jag gå och ta blodproven som jag skulle tagit förra veckan - så får jag kollat hur det er bla med min lever. 


Jag har velat skriva i bloggen. 
Men jag har inte orkat. 
I dag fick jag en hälsning från Fighter som undrade om alt är bra- iom att jag inte hade bloggat på ett tag. Det var hjärtvärmande med den omtanken. Tack ! 




                                                   
 Själen


Har undrat en del över detta med själen - om själen kan tala till en- berätta för en när det inte går bra med kropp / själ.
Jag tror jag går och provar känna efter om min själ provar berätta mig något med denna tröttheten.
Någon gång i månaderna innan jag fick min diagnos så tror jag verkligen att min själ talade till meg.
Jag tror min själ desperat provade skrika ut att mitt liv var i fara.
Jag har aldrig upplevt detta förut. - Jag vaknade mitt i natten- och bara ropade ut- i det som var en tydlig dödsångest. Eller nej- dödsångest er faktisk fel ord. Jag hade vaknat brått med en överväldigande
stark " besked "inuti  mitt huvud : " Du ska dö ". 
Så var det verklig- det var rakt av en statement- någonstans i från ( min själ ?...) - som konstaterade att jag skulle dö. Och då ropade jag ut- i dödsångest. 
Det var en mycket stark upplevelse. Jag har aldrig förut - eller senare - upplevd något liknande


Nästa morgon.
Nästa morgon gick livet sin vante gång.
Jag lyssnade inte på min själ. Så tolkar jag det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar