Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 29 september 2010

Försäkringskassan. Arbetsförmedlingen.Man slutar aldrig att förvånas !

Idag mötte jag en ängel av ett medmänniska.

Hon hade bokat ett möte med meg - på ARBETSFÖRMEDLINGEN.    ???   !!!!

Tänk att jag DÄR skulle hitta ett slikt vesen, helt fullproppad av empati.

Jag kom dit idag för första gången o trodde att nu skulle jag få höra vilket jobb dom har hittat åt meg.

Försäkringskassan ringde meg sist dec. Då hade jag precis fått min sista cytostatica kur- (nåt jag hade tjatat meg till eftersom jag hade varit inlagd o varit så dålig med över 40 grader i feber under hela förra kuren .)
Min handläggare från forsäkr.kassan sa att hon ville bara informera meg om att månaden efteråt så var det slut på ersättningen - jag var utförsäkrad. Det kändes tragikomiskt att få en slik tlf när jag var totalt utslagen av sista kuren- o visste att strålbehandlingen ju skulle börja några veckor senare.
Iom att jag hade varit så " dum " att  ha haft min andra diagnos sedan 2007 - o varit sjukskriven 50 % - så kunde jag allså inte få vara sjuk längre. Nehej....


Nu var det just på den tidspunkten då det blev mycket om denna problematiken i media - o jag fick faktisk till att få en förlängd sjukpenning- i flera omgångar - fram tills nu i aug.

Men förra månaden var jag definitivt utförsäkrad- även om min läkare o annat hälsopersonal sa att det är allt för tidigt för meg att gå ut i arbetet - mtp mina två diagnoser, o då ffa. pga. ryggen (  cauda equina- kolla länk på min sida till hö. )
Jag blev inskriven på arbetsförmedlingen - där jag fick höra av handläggaren  "- berätta varför du har varit sjukskriven- varför du är här- det var för att du var utbränd  va?
Ehhhhhh - ?? !!

Men i dag mötte jag alltså en ängel där.
I en timme satt vi o pratade- jag berättade alt - från min skada efter diskbråcket 2007 - tills sista året med cancer. Hon var så empatisk - o sa att det enda jag skulle göra nu var att ta det lugnt. Njuta av vardagen. Hitta energi. Njuta av barnen. Hon sa att det var tydlig att jag absolut inte hade hämtat meg tillräcklig för att återgå till arbetet.


Jag berättade om mina kognitiva besvär - något jag inte har talat om för försäkringskassan - o "bara dom besvären" är skäl nog att inte gå tillbaks till mitt jobb som läkare. O inte skulle hon hitta jobb till meg där ute på allmänna arbetsmarknaden. Nu skulle jag ta det lugnt.

Tråkig bara att jag skulle behöva komma enda till arbetsförmedlingen för att bli sedd för den jag är- för det jag har varit med om.

Vilken röra det är i hälso- Sverige.

Denna fantastiska medmänniskan skulle jag gärna hedrat på något sett - som tur är fick jag sagt till henne vad jag tyckte om henne- o så fick hon en kram.

Så i kväll kan jag lägga meg o veta att jag inte ska möta upp o köra truck nån stands i morgon !

Nu kan jag i tre månader i lugn o ro koncentrera meg på återhämtning- o inte på min arbetssituation.

Änltigen.
Tack o tack.

6 kommentarer:

  1. Hei Ingrid!
    Nå har jeg lest flere av de seneste inleggene og dermed din cancerhistorie.... Jeg blir så lei meg og skjönner fullstendig din angst over denne behandling. Derimot syns jeg ikke det er noe rart at hverken du eller din mann var kjappere - det er jo sånn mennesket fungerer, også leger.
    Jeg er også ganske insatt i min sykdom og vil gjerne holde meg oppdatert - noe som er både på godt og vondt.
    F.eks snakket jeg med min gynekolog for ca 4-5 år siden om at jeg ville få gjort en arvelighetsutredning - men se, det var ikke så lett. "det gjör vi ikke på bare ett fall" var hans forklaring. Og ofte så er det jo ikke arvelighet, det vet jeg jo, men bare tanken på at jeg kan få greie på imorgen at det fins arvelighet og vite at jeg kunne sittet her nå - uten bryster, men også uten en cancerhistorie... Det er ganske töft.
    Og for deg - jeg kan bare tenke meg hvordan det må ha föltes da du fikk vite antallet lymfeknuter...
    Jeg kjente meg så igjen i hva du skrev. Angsten er när ofte, men det begynner bli bedre nå. Håper at vi kan holde kontakten. Det er så fantastisk med bröstcancersystrar, man forstår hverandre på så mange plan. Dessuten en småbarnsmamma... Hvor gamle er dine?

    Tusen takk for din kommentar! Jeg forteller imorgen hvordan det gikk.
    En stor klem til deg!
    Elisabeth 0709-531631

    SvaraRadera
  2. Du - jeg vet jo hvor gamle dine barn er...;-) Det må väre litt for seint nå!
    Klem igjen!

    SvaraRadera
  3. Vad underbart att du fått en viloperiod och att det trots allt finns medmänsklighet t o m på Arbetsförmedlingen! Kramar till dig

    SvaraRadera
  4. Gläds med dig att du fick ett så varmt mottagande på Arbetsförmedlingen. Njut av din tid, vila och tanka energi.
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag gläds med dig!!
    Tack gode gud att det finns människor som verkligen SER en annan medmänniska.


    Nu vilar vi i helgen.
    Tar hand om oss själva.

    Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  6. Takk for gratulasjonene Ingrid! Jeg skull fortalt litt mer på bloggen, men dagen igår bare forsvant... Det kommer nok denne dagen gjöre også så jeg får vel gjöre det imorgen;-)

    Jeg leste hos Annika at dere hadde truffet hverandre - det var så göy for da jeg skjönte at du bodde der også, så tenkte jeg at dere skulle kunne ha mye glede av hverandre.
    Jeg syns dere virker veldig "kompatible"...;-)

    Jeg skulle veldig gjerne tatt meg en tur til Göteborg og truffet dere begge. Kunne tatt med meg en bc-söster til - Viktoria. Hun er også et sånt herlig menneske!

    Når det gjelder min utredning så har de jo ikke funnet noe på BRCA 1 eller 2, men derimot så ser de jo veldig mange unge kvinner som kommer inn med HER2- positive svulster. Kanskje forskningen i framtiden kommer å vise at det finnes arvelighet der også... Nå kommer jeg til å få muligheten til å ta bort det andre brystet også. De regner med at jeg har en 25% risiko for å få brystkreft også der. Derimot tror jeg ikke at jeg må gjöre det med en gang - det blir sikkert aktuelt den dagen jeg skal rekonstruere. Da tar jeg begge to på en gang.
    Jentene glemte jeg faktisk å spörre om, tro det eller ei... Det dro sånn ut på tiden med alle mine andre spörsmål så det ble litt hastverk på slutten;-)
    Jeg ringer de på mandag og spör. Regner med at de kan forvente seg mammo tidlig og evt en blodpröve med tanke på at de kan ha funnet annen arvelighet til da.

    Nå må jeg jammen få ungene iorden til vi skal en tur til farmor og farfar.
    Stor klem til deg!
    Elisabeth

    SvaraRadera