Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

söndag 19 juni 2011

Så här är det

Jag är otrolig lättad av att det inte syntes någon cancer på MR.


Man skulle tro att jag sprang runt i extatisk glädje- lätt som en fjäder- sorglös.


Varför gör jag inte det då ?














Har talat om detta med min psykolog tidigare- och sannolikt har det den enkla förklaring att jag vid flera tillfällen tidigare- har upplevt att jag inte kan lita på min kropp, ännu värre - inte lita på helsovesenet- och resultatet har blivit att trots att jag får höra att jag ej har tecken till cancer där jag har ont- så kan jag - vågar jag liksom inte lita på det.










För hur kan jag våga lita på det. ?


En gång litade jag på en läkare som sa att allt var bra i mitt bröst.


 kanske 2 månader senare känner jag även en ärta i min armhåla. Vi skickar remiss, inget händer, vi ringer- till slut- 7 månader efter att jag första gången kände knölen i mitt bröst - fick jag åter " frikännande "  - alt var ok.


Då jag själv tok tag i en kirurg veckan efteråt- och cytologi samt rask operation visade att jag hade bröstcancer - som hade spridit sig till 15 lymfkjörtlar- ja, då kom skräcken, chocken 


Alt var inte ok


Det hade inte varit ok - i 8 månader














Hur kan jag- efter att ha upplevt en slik livsfarlig försening av bröstcancerdiagnosen- en försening som faktisk kan bli min död. Hur kan jag " bara så där " våga lita på " frikännande" nu.?!


Min kropp hade ju berättat för mig, gång på gång - att något var fel- men ingen lyssnade.


Nu - när jag har smärtorna i ryggen - som säger mig att något är på tok - då är det svårt att våga lita på att allt är ok. 


Men jag vet att jag måste lita på det- och med tiden blir det nog  enklare att " landa ", att våga tro att alt 
 är bra.


Att vända på klacken , från att tro att jag har påbörjat dödens resa- till att få veta att allt är bra- det är något som för mig tar tid. Naturlig nog, tycker jag 


Jag har även tidigare en gång skrivit i denna blog om ett enkelt " oskyldig " diskbråck  - ( klicka på ordet om du vill länka till inlägget ) som för 4 år sedan förvandla sig till ett "monsterdiskbråck "- som från att bara ha förändrat känslan ner i mitt ena ben- över natten- medan jag sov- plötslig förlamade min urinblåsa, sista delen av min tarm, förstörde känslan från rumpan o ner i bena, förlamade några muskler i fötterna mm - men som tur är utan att det påverkar min gång ( dvs att det bara är jag som känner av det. )


Denna händelsen är oxå något som - enligt  in psykolog, gör att det är svårt för mig att våga lita på min kropp och dets signaler. Jag har blivit besviken - och skrämd över händelser i min kropp - som jag inte har kunnat rå över.







Så summasummarum - så tar det nog lite tid för mig att lugna mig o känna den maximala glädjen jag borde känna nu. Kanske svårt att förstå- men jag är övertygad om att jag inte kan vara den endaste som reagerar och tänker som jag. ? 




Men visst- jag är extremt lättad över beskedet. Nu slickar jag bara mina sår ( norskt uttryck ? )- o det tar lite tid tror jag.




Här är jag - nu - 20 kilo mer än jag borde bära på - men håret börjar bli långt ! O lockorna  biter sig fast 









8 kommentarer:

  1. PUSS!!!!!!!! Du är vacker som en ros, både på in- och utsidan.

    SvaraRadera
  2. Pust! Tack gode gud för ett positivt besked. Hörde av Elisabeth att du varit inne och röntgat ryggen. Ångest, ångest. Ja, jag vet så väl denna oro man har. I synnerhet när man har sympton från området. Men känner också igen det där att lyckan inte blir himlastormande på något vis. Man borde ju dansa men håller sig så lugn.

    Nåväl, jag är så glad, så glad att se att du inte har några monster i ryggen. Ja, inga metastasmonster i alla fall, även om du har andra dumheter där.

    Hoppas nu din rygg bättrar på dig och att du får en underbar sommar. Och kanske lyckas vi få till en träff!

    Kram
    Viktoria

    SvaraRadera
  3. FIN är du!

    Och det är INTE svårt att förstå tankarna som hemsöker dig.

    KRamis:)

    SvaraRadera
  4. Tack Annika, Tack Viktoria- tack Helena : )
    Skönt att höra att det inte höres helt tokig ut att känna så.
    Känns ju lite som att jag nu minsann får vara lite tacksam - och NJUTA- iom att jag är " frisk " !! Jag lovar - jag ska njuta- måste bara landa lite....
    Härlig att det känns NORMALT att brottas med tankor o känslor på det här viset.

    SvaraRadera
  5. Det är tankar och funderingar jag känner så väl igen. visst ska man vara glad men... innan jag blev sjuk trodde jag aldrig jag skulle få cancer, nu vågar jag inte tro att jag är frisk.....

    SvaraRadera
  6. Ja- det är svårt det där- att våga tro att vi ska bli friska . Jag vill ju så gärna tro det !!!!!

    SvaraRadera
  7. Følger din blogg med tårer og latter. Fantastiske bilder og tanker du deler med oss alle. Stå på, jenta mi - dette klarer du!
    Klemz:)

    SvaraRadera
  8. Takk Gry ! Det var veldig koselig å höre : ) ! Thnx : )

    SvaraRadera