Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 23 juni 2011

Jovisst !

Kikade åter i FASS i går 


och jovisst- TRANBÄRJUICE för behandling av/ eller för att förekomma- urinvägsinfektion - BÖR UNVIKAS ........




Även för mig- som läkare är det inte helt lätt att förstå det som skrivs - tydligen finns det en del osäkerhet kring detta.
Men det som finns av forskning tyder på att det ej är bra m grapefruit, tranbär. Läste även om vitlök- men uppfattade det som att där finns det fortfarande inte tillräcklig med hållpunkter för att det bör unvikas

Och för att försvåra det hela så finns det tydligen variation från människa till människa huruvida dessa interaktioner sker- , och i vilken grad. 

Jag ska nog ringa professoren som har skrivit om detta i FASS - förhoppningsvis kan han säga något vettigt.

( har nu provat nå honom - men han har nog redan tagit ledig för mittsommar.....)


Om jag tolkar det rätt så kan jag på sin höjd få veta att jag borde undvika tranbär - men pga dom individuella skillnaderna vidrörande hur varje människas kropp hanterar interaktionerna - så blir det nog inget hundraprocentig säkert svar.


Så intill dess provar jag lossas lite som ingenting. 
Det- för att jag känner hur detta knackar på porten till panik - tanken att min antihormonella behandling ej har varit optimal. Det r ju ingen särskilt trevlig tanke.


Mwn - över till något helt annat !!


Jag har dom sista morgonene haft världens bästa sätt att vakna upp på : ) 


Min son på 5 1/2 har klappat mig på kinden- nosat med nosen på min- lugnt o skönt- helt tills jag har vaknat. Vilken helt underbar lyx- att han och jag har våra lugna morgonar tillsammans - lämnar först på dagis vid halv 10e. 


I en femårings hjärna går det för full fart- världen omkring upptäcks - och svar förväntas, kontinuerligt- på alla livets mysterier. Och det är inte varje gång jag kan ge honom något vettigt svar. Facinerande att lyssna på hans tankar. Så mycket en slik liten människa ser i vardagen- står stilla vid- som vi vuxna inte ens lägger märke till. 


Nu som jag ju lever så normalt som möjlig- och dagarna verkligen bara rusar i väg- så måste jag nypa mig själv i bland- så jag tar mig tid att medvetet njuta av mina barn. Det har - åter- igen blivit för lätt att bli indragen i mitt eget liv, mina egne intressen och behov, stress- slik det var - innan cancerdiagnosen. Och DET vet vi ju - att vi vill inte begå det felet igen- att livet bara rusar förbi - utan att vi hinner se livet som pågår- här och nu. 


Även om jag blir lite förskräckt när jag inser att jag åter befinner mig suspekt nära att leva ett lite för stressande liv ( ehhh - jo - det r faktisk möjlig- även för en som är sjukskriven... : )  där jag alt mer distanserar mig från " här och nu "- så blir jag faktisk oxå lite glad och lättad- för då tolkar jag det som om att jag faktisk mår  ganska så bra !!!  - även om det ju inte är det bästa sättet att leva på - så r det bättre än att vara rädd och fången i cancertankarna hela tiden.


Nu måste  jag hämta på dagis- hej 


Bara en liiiten grej.....
Nu när jag trycker på publicera-knappen- r det med besvikelse- för jag hinner inte sätta in några av mina bilder- som jag brukar- o det känns så naket utan bilder på min blog....  : ( 
Får se till att ta några fina bilder- pronto !



9 kommentarer:

  1. Skit också, tänkte jag när jag läste ditt inlägg.
    Har druckit en hel del tranbärsjuice och ätit grapefrukt, inte tusan hade jag en aning om att det inte var så bra när man tar Tamoxifen. Tycker att jag har väldigt lite svettningar och vallningar vilken gör en lite förbryllad. Men enligt min läkare så var det ju inte så säkert att man skulle drabbas så hårt.
    Hoppas att du får svar på dina frågor som kan lugna din/ vår oro.
    KRAM Annika S

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte det är nån fara. Hade det verkligen verkligen varit det skulle du fått information om det. Hoppas jag.

    Underbart med sonen. Njut!!!!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  3. Hej tjejen!

    Hoppas att allt är bra med dig och de dina? Tänkte höra om du hade de där länkarna till Desigual-kläderna liggandes någonstans? Jag är lite shoppingsugen. :)

    Kram, Pernilla

    SvaraRadera
  4. Allt väl hoppas jag!!
    Hade ingen aning om det där med tranbär...äter tranbär till gröten nästan varje dag...äter ju Tamoxifen och får Zoladex...
    Ha det bäst!
    Kramar från Maarit
    www.rosaresa.blogg.se
    Ps. Det finns Desigual butik i Nordstan i Göteborg:)

    SvaraRadera
  5. Hej !
    Jepp - vet att Desigual finns i Nordstan- men även på Frölunda torg- där jag bor nära : )
    Jag har fina länkar till Desigual på internett- billigare !! Ska prova lägga dom upp på bloggen snart !! Senast vid jul o Nyår köpte jag två - för prisen av en - på Gran Canaria : )
    Har inte fått löst gåtan om tranbär o Tamoxifen- fick inte tag i professoren innan semesteren - får prova ta tag i det nu.....
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Halkade in på din blogg via "I kroppen min".

    Detta med att undvika grapefrukt så beror på att det finns ämnen i denna som hämmar och kan slå ut enzymet CYP3A4 som finns framför allt i tarmkanalen och levern. Det är inte säkert men troligtvis finns det ämnen även i tranbär som funkar likadant.

    Eftersom tamoxifen metaboliseras av CYP3A4 (CYP3A4 gör det mera vattenlösligt och gör så att det lättare utsöndras ur kroppen) innebär en hämning av enzymet att tamoxifenkoncentrationerna kan bli mångfaldigt för höga i kroppen vilket i sin tur kan leda till biverkningar.

    Det här med att undvika grapefrukt gäller för alla läkemedel som metaboliseras i stor grad av CYP3A4.

    SvaraRadera
  7. Pernilla :
    prova dessa adr. för desigual :
    www.iwearchic.com
    www.dressforbrands.com
    Trodde jag hade flera- men hittar inte just nu : )

    Anonym:
    Tack !! för din kommentar - blev ju lite förbryllad- för om det inte utsondras ur kroppen- då borde det ju - som du säger bli hög concentration i blodet- och då borde det ju inte vara fara för att den ej har den önskade effecten ?!?! förstår jag det rätt ? Jag hade fått för mig att den tappade sin effect. ? Hm- tack iallafall för ditt svar : )

    SvaraRadera
  8. Hej igen!

    Om det blir alltför höga koncentrationer så att de stiger ovanför det s.k. terapeutiska fönstret så är risken för allvarliga biverkningar stor men själva effekten borde ju inte påverkas.

    Själv hittar jag inte texten om tranbärsjuice och tamoxifen varken i FASS, i tamoxifens produktinformation eller interaktionsdatabasen. Men om det står så så är det självklart att anvisningarna bör följas. Om du kontaktar professorn ifråga som skrivit det så berätta gärna vad som var bakgrunden!

    Andra tänkbara mekanismer kunde vara att tranbären hämmar enzymet CYP2D6 som aktiverar tamoxifen (=utebliven effekt) men detta hittar jag inga belägg för, att det beror på transportörer eller farmakodynamiska mekanismer.

    Men att undvika grapefrukt och johannesört då man går på tamoxifen står kvar :) Allt gott till dig!

    SvaraRadera
  9. Flott - tack før att du åter igen responderade- hoppades på det !
    Var hos kontroll hos min onkologen nu i fredags o han ville skriva till professoren. Vi ville ju själva ta kontakt men nu avvaktar vi svaret - o om vi ej r nöjda så ringer vi endå. Hoppas inte det dröjer ...
    I FASS står det när man klickar sig inn på detaljerad info om interaktioner - det r myyyyycket att läsa innan man kommer till det. Därav lugnar jag mig lite då det ju då kanske inte finns oerhört mycket belägg för det - annars hade det stått på framsidan om Tamoxifen i FASS. men tanken gnager långt inne någonstans ....
    Ingrid - n

    SvaraRadera