Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 22 juni 2011

o det tar inte slut......

Jag blir gaaaaalen


Jag blir helt gaaaaalen !!!








Upptäckte här i går- sent på kvällen - när jag läste i FASS att : 


INTE ska man äta grapefukt/ dricka grapefrukt juice när man står på tamoxifen/ Arimidiex. 
DET visste jag, även om jag har glömt det nästan hela tiden- som tur är inte drukkit det föööör ofta, men visst har det förekommit !!.













Varför  ska man inte få i sig grapefrukt  ? 
Om jag har förstått det rätt så kan TAMOXIFEN fungera betydligt sämre då grapefrukt o Tamoxifen konkurerar om samma enzymer när det gäller metaboliseringen av ämnen.


Nu är det slik att det även stod : 


ej tranbär/ tranbärsaft.


Fint tänkte jag- det dricker jag ju inte.










Efter ett par timmar slog det mig:




MEN --- NEJJJJJJJJ !!!


Jag har ju under dessa 1 år o 5 månader ätit tranbärskapsler - morgon o kväll - för att undvika urinvägsinfektion pga min förlamade urinblås. 


H.......lv.....te !!!!!!!!!













Orkade inte återgå till FASS - för att läsa en gång till - kanske lite mer noggrant - men det är definitivt något som nu står högt på programmet.


Blev direkt lite lamslagen av denna upptäckt. 
Och arg. 


Tar det aldrig slut !!!!!!!!!!!!!?????????










Ångest- om jag hela tiden har trott att jag har tagit skitbra cancerbehandling i form av tabletter- så har jag samtidig sabbat effekten med tran-f....ing - bär  ???!!!


Kanske jag är neurotisk - men iom att jag liksom inte helt har landat efter förra veckans dödsångest- så känner jag paniken - hur skräcken faktisk igen tar tag.







Har inte orkat läsa FASS en gång till- borde det- för att förhoppningsvis lugna mig lite- men r så rädd för att jag åter igen får bekräftat att - jo min sann - det där var nog jäckla dumt med dom tranbären Ingrid.


Nu vet man faktisk inte allt när det gäller farmakodynamik ( som det så fint heter ) och dessa medikament - så förhoppningsvis har jag fått lite panik för inget...?! Kanske det inte är så illa att tamoxifenen överhuvudtaget inte har fungerat........






Tror faktisk kanske jag måste ringa en läkemedelsrepresentant, en farmakolog eller liknande. Jag känner att jag måste få ett svar. 


Jahaja - inte ska det vara lätt att få till en normal och harmoniös vardag inte !

6 kommentarer:

  1. Nä e

    jag förstår vad du menar.

    alla dessa frågor, undringar, och sökande på svar.

    ring, ring alla du kan, säger jag

    lycka till-kram

    SvaraRadera
  2. När jag var på Lydiagården berättade läkaren där om en kvinna som åt en grapefrukt varje dag och tyckte det var så bra för hon slapp alla vallningar. Läkaren berättade att hon sedan rekomenderat detta till andra, som en hjälp. Men att hon sedan fått reda på att anledningen till att kvinnan sluppit vallningarna ju var att grapefrukten slagit ut tamoxifenets verkan.

    Har för mig att du har rätt rejäla vallningar och svettningar. Då har du ju någon sorts effekt av medicinen. Men det är kanske ändå bäst att inte fortsätta ta tranbärskapslarna.

    Som tur är finns inga sådana restriktioner när man äter Femar. Kanske vore något för dig......

    Kram
    Viktoria

    SvaraRadera
  3. Hej! Känner så väl igen mig i allt du skrivit om i dina senaste inlägg! Jag har helt tappat förtroendet för vården och kan inte lita på något de säger! När jag fick min diagnos efter en vanlig mammografikontroll 18/12 2009, visade det sig att mammografiläkaren sett förändringen redan på mammografiundersökningen 21 månader tidigare, den 18/3 2008. På båda bilderna som togs av vänster bröst då finns ett inringat område med en 13 mm stor "fläck". Hon kallade inte tillbaka mig för vidare undersökningar eftersom hon gjorde bedömningen att det "inte var fråga om en växande tumör". Men, det var just det det var. Fick sista behandlingen med Herceptin i april 2011.
    Jag har funderat över hur vanligt det är att bröstcancer missas. Jag tycker det är många som beskriver händelser både som din och min.

    Jag är också lite fundersam över vad man kan äta. Själv äter jag en kost som kallas IFD, och som innehåller mycket Fytoöstrogener, vilka inte heller ska vara bra. När jag frågar om det säger de att man inte riktigt vet. Själv fick jag rådet av en onkolog att dricka tranbärsjuice för en urinvägsinfektion. Förvirrande!

    Ibland fastnar jag i tankar om allt detta, men jag försöker så ofta jag kan att släppa allt och inte oroa mig över återfallsrisker och annat skit. Jag började arbeta heltid redan efter den femte cellgiftsbehandlingen och började träna som tidigare, inte för att vara duktig utan för att jag mår så bra av att allt "är som vanligt".

    Ha en riktigt bra midsommar!

    SvaraRadera
  4. Shit! Trodde tranbär var bra... Googlade och såg att även vitlök och en massa andra livsmedel inverkar. Dock är jag inte läkare och förstod förstås inte vad jag läste så jag hoppas jag tolkade det fel! Skriv gärna om du får några svar. Läser din blogg regelbundet och känner igen mig, då min skitdiagnos är liknande din!

    SvaraRadera
  5. Hej allihopa
    Ja- då är jag inte ensam i att ha funderingar kring detta- det är ju - som altid- en tröst. Det förändrar inget- men ändå !

    Kikade åter i FASS i går, och jovisst- TRANBÄRJUICE för behandling av/ eller för att förekomma- urinvägsinfektion - BÖR UNGÅS ........

    Även för mig- som läkare är det inte helt lätt att förstå det som skrivs - tydligen finns det en del osäkerhet kring detta - men det som finns av forskning tyder på att det ej är bra m grapefruit, tranbär. Läste även om vitlök- men uppfattade det som att där finns det fortfarande inte tillräcklig med hållpunkter för att det är farlig.
    Och för att försvåra det hela så finns det tydligen variation från människa till människa huruvida dessa interaktioner sker- och i vilken grad.

    Jag ska nog ringa professoren som har skrivit om detta i FASS - förhoppningsvis kan han säga något vettigt.

    Viktoria- jo- svettar som bara den- men tror lika mycket det kommer av att jag tar soladex- som ju stänger ner äggstockarna- o då får jag klimakteriesymptom av soladexen.

    MONA : vad jäckla trålig att du fick en så hemsk försening med diagnostiseringen !! !!!!!!!!!! JAg satt senast nu i morse - o grät i bilen efter träningen- för att jag tänkte att det fick 8 månader från min upptäckt till diagnos. Även jag tycker att jag lever bra på - även om det kanske inte syns på min blog. Oftast klarar jag att putta alla tråkiga tankar i väg- men nu och då dipper jag lite ner i skiten- som nu....
    Lycka till !

    Anonym - tack för din kommentar- jag hör av mig när jag vet något mer : )

    SvaraRadera
  6. Hej, det där med grapefrukt gäller för många läkemedel men det är ju lätt att glömma bort. Jag ska ju oxå äta Tamoxifen och när jag frågade lite om hur kroppen reagerar på det förutom detta med för tidig klimakterieperiod så visste faktiskt inte sköterskorna på onkologen så mycket så det känns som man antingen får ta den med sin läkare eller söka på nätet. Även om jag arbetar inom läkemdelsindustrin är jag helt off på hormonella preparat.
    Hoppas i alla fall att det går bra för dig....

    SvaraRadera