Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 27 januari 2011

Jaha- när det går bra med mig blir det tydigen mindre bloggande. : )
Får väl vara glad för det.


Och det går jätte bra tycker jag- dagarna går och livet känns ofta helt, helt normalt.
Normalt frånsett alla symptom från behandlingar som har varit- som pågår- samt från min ruttna rygg o nacke. Det r ju inte helt normalt att vara sjukskriven hellre- men FÖRUTOM dom små detaljerna- så känns det åtminstone rätt så normalt uppe i topplocket !!


Min själ tror jag dock lider av att jag fortfarande går på blodförtynnande behandling.....För den blöder så lätt så lätt - inta ofta, men när såret öppnas så öppnas det raka vägen in i det djupaste av min själ. Där vart mitt sanna JAG befinner sig, där mitt klara medvetande befinner sig- det stället som inte klarar läka den sista lilla biten av rädslan för att inte se mina barn växa upp.


månen 
I natt vaknade jag - nog finns det många " där ute " som känner igen hur känslor och tankar känns oerhört starka och inträngande om natten - ? - Jag vaknade och det bara slog ner i mig - tanken om att det faktisk finns en reell chans att jag inte får uppleva se mina barn gå ur skolan. Jag upplever att kunna bli helt förvånad, sen vet jag att- jo - du har ju haft cancer ( har cancer )
 Jag svor högljutt ut i sovrummet - flera gånger. Känner på den iskalla ångesten. FY F vad den känns för jäcklig- den r svår och beskriva- konstig nog, för den r inte till att ta miste om där den tar fullständig makten över hela mig - sden är lika tydlig som den var för 1 1/2 år sedan.


Jag vet - det r bara att slå tankarna bort.
Och jag gör det.  !!!  Jag lovar  !!!


Men vågorna från mitt förra inlägg klarar inte helt att skölja bort fotspåren som har lämnat sina avtryck i min själ.


Jag vet även att många gärna vill kommentera att - ingen vet när man ska dö - för vem som helst kan det hända imorgon- eller i över i morgon. DÅ önskar jag bara att förmedla att så känns det inte för mig. Oavsett hur man kan vrida och vända på det- använder statistiken mm- efter det jag har varit med om-  så VET jag att mina chanser trots allt r större än " grannens ".


AND I F...ing HATE IT !


Men lugn, lugn - 
I have moved on !! !!!  Jag menar det när jag säger det- jag njuter av mina dagar- de känns oerhört " normala"- 




Klicka härunder om ni vill höra denna vackra låten som jag upptäckte lite sent.....men som jag numera lyssnar - och sjunger HÖGT till- varje dag  : ) !!!


I'M MOVING ON !!!!


men när såret i min själ öppnas så r det omöjlig att blunda för det- åtminstone tar det några korta sekunder ? minuter? innan jag klarar att "blunda " för det- o den känslan, trots sin korta duration  - känns som den suger musten ur mig,- som om den förlamar mig till en hjälplös åskådare. Den låter mig inte släppa loss - jo för långa stunder- men inte för evigt. Den håller ett fast tag i mig och påminner mig hårt och hjärtlöst om en verklighet som r för tung att bära egentligen.












Har säkert nämnt det flera gånger tidigare - men tror att en faktor som spelar med i en persons reaktion på en cancerdiagnos har med ens " bagage " att göra. I min bagage sitter det faktum att inte bara dog min pappa av cancer, två av hans tre bröder- samt deras far. Som läkare har jag även sett my  fair share av lidande och elände. sammanfattat har dessa erfarenheter resulterat i min initiala ångest för 1 1/2 år sedan.


När min själ stundvis öppnar sitt sår- så ligger nog min bagage mycket i botten - den har färgat min själ - för alltid.


Varför skriver jag ( åter) om detta " negativa" ?
Varför- när det faktisk går fantastisk bra med mig- jag känner livsglädje, känner mig rätt så harmonisk och glad.


Jo - för att jag har behov för att stå stilla vid just detta faktum i mitt liv.
Det som jag tidigare har kallat för två parallella liv.
Det känns fortfarande så- dock klarar jag för det mesta leva som om det bara är ett liv jag lever.


Har kommit till den konklusion att det är ett jäckla konstverk att leva dessa två parallella liv.


ETT JÄCKLA KONSTVERK !!


Och det kommer inte lätt
det kommer definitivt inte gratis
som tur r- så er det inta alla som behöver lära sig mästra denna konsten








Imorgon startar en helt underbar fantastisk kanon helg- hela familjen gläder sig -


Från Norge kommer två av mina tre syskon- storasyster med familj samt tvillingbror med familj. Vi blir en storfamilj på 11 människor som ska sova , äta och kosa oss under ett tak hela helgen. Lördagen firar vi båda barnens födelsesdagar tillsammans- och då blir vi ännu flera människor här hämma- ska bli helt underbart !!

9 kommentarer:

  1. Kram min vän! Du är så klok. Och duktig på att få ner det i text.

    V

    SvaraRadera
  2. Nyyyt av helgen og din familie - alle 11 av dere...;-)

    Jeg har fölt at det er enklere å gå videre når man bare får ned de tunge tankene på "papiret"... Ikke noe rart i det i det hele tatt!!
    Dessuten skriver du jo helt fantastisk om dine tanker.

    Stor klem fra Höllviken
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Många kloka ord.
    hoppas du får en underbar helg med dina nära och kära.
    klem i massor

    SvaraRadera
  4. Åh vad jag önskar att du har en härlig helg.
    Jag ligger nerbäddad i soffan.
    Så less på att aldrig känna mig frisk.
    Å ändå "ska man ju inte klaga" .
    FY FAN!

    SvaraRadera
  5. Ingrid, jag hejjar på dig!
    Lägger till din blogg och kollar mer senare. Fått diagnosen bröstcancer, funderar på om jag ska läsa andras bloggar eller inte?! Jag väljer att göra det, vill veta mer, och tackar dig för du delar med dig! Heja nu! Ha det så fint du kan / Helena

    SvaraRadera
  6. Hejsan,
    Hoppas att du fortfarande mår "bra". Tänker på dig. Du har förresten en utmaning att hämta hos mig.
    Ha en skön kväll.
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag har haft själv bröstcancer,op Dec 2009, 6 st cellgiftbehandlingar, 7 v strål.
    Jag känner djupt i mitt hjärta och förstår vad du känner.Du beskriver den så bra:)
    Många styrkekramar
    Natalie

    SvaraRadera
  8. Hej där och tack för titten hos mig :) Jag har, som du skrev, inte gjort en DIEP-rekonstruktion utan fått silikoninplantat.
    Du skriver så tankvärt och jag kände igen resonemanget om att det spelar roll vilket bagage man bär med sig. Jag har också mött kommentarerna "Ingen vet när man ska dö". Det gör mig bara irriterad. Vissa riskerar mer och det är den känslan man ska möta som medmänniska. Hatar tröst som går ut på att "det säkert inte är/blir så farligt".

    SvaraRadera
  9. Tack så väldigt mycket förresten för "omdömet" :) Kram till dig!

    SvaraRadera