Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 13 januari 2011

Ett dygn med SPA till samman med tre bc- kompisar !!





I natt var det golvstädning i flera omgångar.
Jag o barnen delade säng- o det var en del trafik där från 3 tiden i natt.
Det kom från alla håll o kanter så o säga..... Som tur är har jag bara ont i magen så då var det inget problem att hjälpa mina arma småttisar.










Men i morgon är det dags för undertecknade att åka på 1 dygn med SPA !!
En begivenhet som faktisk helt o hållet är ett resultat av bloggandet  !!












Tänk att via bloggandet har jag hittat min kära kompis Annika som även hon bor i Gbg- ock via Annika ska jag nu få träffa hennes två blogkompisar Elisabeth och Viktoria från Skåne  : )!


Det blir två svenskar och två norskor, 4 bc-tjejer - som nog har mycket att prata om. 














Kanske det blir tid nästa vecka att ta fatt på lite mer seriöst bloggande igen...














Var föresten hos min neurolog i dag. 




Hon planerar att åter igen ha möte med försäkringskassan, min chef, socialkurator och mig själv omkring månadsskiftet februari/mars för att diskutera hur vi gör vidare med min sjukskrivning. 
Förre gången var det ju ett mycket bra möte som resulterade i att jag åter blev sjukskriven i stället för att vara ut försäkrad o klient på Arbetsförmedlingen. 
 Det blir intressant att se vilka beslut som tas.








Innan dess ska jag göra utvidgat nålundersökning i muskler i armar och ben ( EMG ) på mitt jobb med tanka på mina diskbråck.
MR av nacken visade ju innan jul två diskbråck, varav ett " nytt ".









Det blir bra att ha objektiva undersökningar som bekräftar mina besvär.


Mest av allt skulle jag vilja  att jag mår så bra att jag kunde återvända till ett arbete " som en normal människa ", men nu när så inte är tillfälle så har jag bestämt mig för att jag detta året ska ta väl hand om mig själv - dvs att jag vill prova säga tydlig ifrån till bla försäkringskassan om vad jag menar är rimlig åtgärd med tanke på mina åkommor. Det är slut på att jag ska vara beskeden/ blyg/ försiktig.


















6 kommentarer:

  1. Det är bra att du ska ta hand om dig detta året.
    Jag hoppas du, Annika, Elisabeth och Viktoria får ett underbart dygn på SPA, Njut!!
    Kram från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter med kvalitetstid på Spa, det är du värd! Njut!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Vi ses om en stund fina du!! =))) Och ja, det är dags att ställa sig i frontlinjen och ta för sig!!! Jag gjorde det igår och det kändes jäkligt bra!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  4. Stå på dig, ta för dig. Du duger, du kan, du är fantastisk.
    Hoppas ni har det underbart tillsammans på SPA, eller förresten jag vet att ni har det. :-)
    Kram från norr

    SvaraRadera
  5. Gud så härligt.
    Med SPA alltså.
    Och träffa andra som är i samma situtation och förstår.
    Kul att du är tillbaka och skriver.
    Har saknat dig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga foton från er träff! Blir glad långt in i hjärtat.

    SvaraRadera