Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

tisdag 11 januari 2011

Back on track ! Samt :Dr. David Servan-Schreiber's Remarkable Story


Ja då var vi hemma igen- hela 3 1/2 vecka med semester blev det !!!!!!!!!


Bilden under visar hur jag känner mig nu   : )








Det har varit sol, sol och bara sol.
Värme och fantastisk trevlig umgänge med familj samt ny vunna vänner. 
Åja- så klart en släng av magsjuka- den var på besök hos var och en av oss- nästan....


Sista veckan var otrolig - jag kände igen Ingrid- jag klarade av att bara vara mig- utan att vara präglad av cancer tankar. Vad skönt att bara få vara. Som någon kanske märkte så tog jag en paus från bloggandet -  det blev naturlig att ha semester- från allt! 

Jag läste én bok - en bok som inspirerade mig. Den inspirerade mig otrolig mycket.


Den heter " Anticancer- a new way of life "

Härunder ser ni ett intervju om boken och dens författare.

Den har gett mig en enorm glädje- då den visar att det finns mycket jag själv kan göra för att må bra, för att förhoppningsvis förhindra återfall- och även om jag skulle få återfall- kunne ha et så långt och kvalitetsfylld liv som möjlig. 
Låter kanske lite " halleluja"- men - det är en glädje att läsa att man faktisk kan göra så mycket själv- för att må bra i kropp o själ- och samtidig förhoppningsvis kämpa mot cancern.

Det är en bok för ALLA- även för friska- som vill förbli friska.

Mycket visste jag ju redan- men det hela blev mycket klarare - och många praktiska tips.
Jag läste den på engelska- vet ej om den nu finns på Svenska- men det kommer i så fall snart tror jag.

I recomend it with all my hart 


Vad härligt det är att leva !!!!!


s









5 kommentarer:

  1. Åh så härligt att läsa att du haft det skönt och att du känner dig bättre.

    Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Har saknat dig här!

    Härligt vad mycket positiv energi vi ska stjäla från dig på fredag. :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem kära du! Får jag låna din bok? Jag är helt inne på Dr.David's ideér, han backar bara upp mina egna teorier efter allt jag läst och lärt om cancer sedan min egen resa började.
    Tusen kramar
    Annika

    SvaraRadera
  4. Välkommen hem till Sverige!(Det har varit tomt utan dina inlägg i din blogg.)
    Visst är det skönt att resa!Det är så skönt att få uppleva annat än den vanliga vardagen.Jag har en förmåga att släppa mina tankar på cancern när jag lämnar vardagslunken och får nya intryck. Det verkar som att du också har fått känna på den känslan.
    Önskar dig ett Gott Nytt Friskt År.

    SvaraRadera
  5. Tack hör ni !
    Det är faktisk även skönt att vara hemma - trots magsjuka barn som har hållit mig uppe halva natten som städtant.. ...: )
    Ja - att komma bort på semester fysiskt- var även som att komma bort på semester psykiskt- långt bort från negativa tankar. Kanonskönt !

    SvaraRadera