Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

söndag 12 december 2010

Lugn söndag

Fortfarande lyser min energi med sin frånvaro.

Den minste lilla ting som händer , och som kräver min åtgärd kan kännas som en så stor uppgift att jag nästan ger upp - ett lite exempel från i morse -  när tomaten jag bet i under frukosten exploderade i den ändan som stod ut av munnen- och la seg över stora delar av bordet. Det var ju faktisk ganska komisk- men då kände jag bara att jag kunde gråta för att jag inte orkade med den extra städningen...

MEN :

Trots my lack of energy blev det av träning- i lagom tempo o belastning denna gången-  hela två gånger förra veckan, och i går promenerade vi med barnen i över två timmar. Härlig med äkta vinter här i Göteborg för en gångs skuld !!!!!!!!!!!!!!!

S har varit borta o barnen o jag har haft en lugn dag, julkorten er färdiga o kan skickas i morgon, mycket av kläderna inför resan till Gran Canaria er i kofferten.
Middag erbjöd sig av någon konstig anledning på McDonald.
Inte så bra för mammas figur - men vad offrar man inte för att minska på arbetsmängden !



I morgon är det Magnet röntgen av min nacke.
Ska kolla hur det står till medmitt diskbråck där då jag har rätt så mycket besvär. Iom min bröstcancer
diagnos så känns det även ok att kolla upp det när det inte har gett med sig på såpass lång tid.
Det kaaaan ju vara metastas, men för en gångs skuld så är jag säker på att
det INTE är det. Och det känns ju skönt.

På tisdag är det kontroll av lymfödem.

Onsdag morgon är det bye bye winter   !

Det känns ungefär lika skönt som jag tror denna godistårtan smakar !






5 kommentarer:

  1. Puss och Kram! Klart vi ska träffas imorgon!!!! Godistårtan ser mumsig ut =). Ni är så väl värda er resa till solen, det kommer att bli underbart.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Trevlig resa!
    Vi ses den 14-15 januari. Ska bli så kul. Glöm inte att boka om du vill ha någon extra behandling.

    Kram

    Viktoria

    SvaraRadera
  3. Ja, god tur!!!!
    Gleder meg enormt til vi skal sees i januar!!!

    Klemmer
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag läser din blogg nästan varje dag.Hoppas att du får en bra resa.Jag fick min diagnos BCR Dec 09 , operation 28:de Dec, 6 cellgiftbehandlingar
    och strållning i 7 veckor.
    Många kramar från

    SvaraRadera
  5. Hej - det vill säga att denna månaden är mycket speciell för dig. Styrkekram från mig !
    Så trevlig att du läser min blog : ).
    Ingrid

    SvaraRadera