Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

söndag 8 januari 2012

Piiiip

Iom att jag har varit totalt frånvarande på skrivarfronten " här inne "- så tycker jag att jag trots att det är januari månad- får komma med några julinspirerade bilder. .... För dom som har följt min blogg så vet ni att jag ju gillar att plåta julpynt : )


Trots att jag ej har bloggat sedan i fjol !!! - så har jag läst andras bloggar- så helt asocial på blogfronten har jag inte varit.


Lite som mössen här ovan har min jul varit.

Jag har varit bortskämd åskådare hela julen- som vi firade hos min familj i Oslo. Min syster med familj har jobbat häcken av sig med massor av gäster - och jag var lxygäst nummer 1 ! Och jag- och min familj - har haft det underbart.

Vi brukar vara på Gran Canaria över jul och nyår, men pga. cellgifterna blev det inget av i år. 


Och inte hör du mig klaga - särskilt jag och min dotter har sätt fram emot att fira denna tiden i Norge jätte länge ! F är för liten för att komma i håg förra gången vi firade jul här.

I stil med tidigare jul i Oslo - var det ett vackert vitt landskap som väntade oss då vi ankom 23 dec.


För mina arma barn som ej har sätt snö i år var glädjen stor ! Det har varit lek med pulka samt hela 3 dager upp och ner till Norefjell där S och barnen har åkt slalom. 1 1/2 timme i bil upp - och 1 1/2 timme ner - inget hinder för dom att göra den resan tre dagar ! Så kul för dom - och lite slitsamt för pappa självklart. Jag åker tyvärr ! inte med då jag är rädd för att skada ryggen efter min ryggmärg skada. Jag är ju såld i snowbord åkning, hvilket nog inte är särskilt lämpad.

Det har varit samling med familj, mat, mat, mat och mera mat, barnen har haft det underbart med sina kusiner- och vi vuxna har njutit av varandras närvaro. 






Det har varit supertrevlig hela vägen.

Annan dag jul åkte jag och min snälla kompis G med bil till Gbg för att få min andra omgång med cellgift. 
Har mått helt ok efter min första kur. Förutom huvudvärk ( samma som jag hade när jag hade kur med Taxotère för två år sedan ) , ont i bröstkorgen och magen, så har jag haft det bra. Jovisst- trött blir jag snabbt- men det har ej hindrat mig från trevliga träff med väninnor, shopping etc...


När jag fick min kur nu senast så var jag faktisk lite nervös- då jag hade läst att man kunde få en kraftig reaktion på Taxol - en reaktion som kunde ge andnings stop.........

Men jag var lugn- då jag ju vet att sjuksyster sitter bredvid och observerar, och att dom är tränat i vad som ska göras om något skulle inträffa. 
Sjuksyster o jag sa till varan att det nog säkert inte kom att inträffa något då jag med kurerna förra gången hade så mycket otur att det räcker. Nu ska allt gå efter planen. 
Basta !



ganska direkt efter påbörjat infusion så fick jag en stark och konstig smak i munnen- efter ett tag fick jag ett tryck / press över bröstkorgen- som mycket snabbt blev starkare och starkare, och gick även upp i halsen, upp mot huvudet och öronen. Det kändes som om jag skulle sprängas inifrån.- Sen kände jag att det blev svårt att andas. Tydligen var jag i samma väva blivit helt vit i ansiktet- sedan röd som en tomat. 
Infusionen blev stoppat, symptomen gick över efter vart- och efter en halv timme kunde vi starta infusionen igen- och det gick hur fint som helst.


Jag blev faktisk inte rädd, men det var en obehaglig upplevelse. 
Efter kuren- som endast tog ett par timmer- så åkte G och jag till stan- där framör allt  jag..... fick shoppat både det ena och andra ....  : ) 
Därefter var det åter att sätta sig i bilen riktning Oslo.


Pga. att känslan av ett smärtsamt tryck över bröstet upp mot halsen och öronen, dock mindre intenst, fortsatte i dagarna som gick, så gick min syster och jag och fick kollat upp det ( onkologen i gbg sa att jag borde göra det )
"
Kollat upp det " - 


betyder något så lyxig som att min syster- som är sjuksyster- låste oss in på hennes kontor, tog blodtryck ( har haft ALT för högt blodtryck ), tog EKG - ringde laboratoriet slik att någon kom och tog blodprover. Blodproverna kunde min syster rekvirera till samman med mig- då vi hade fått kod för att logga oss in av min goda kompis P som arbetar som läkare på det sjukhuset. 
Sedan gick vi till intensiv avdelningen där en kompis av min man och mig var på jour- och han kunde dubbel kolla EKG samt att han gav mig en extra medicin ( stod redan på två mediciner ) för mitt höga blodtryck.


Det hela var avklarat på én timme !!!!!!


Vilken lyx ! 

Och min syster var nöjd- för hon stod mitt i förberedelserna till nytt årsfest dagen efter - och lämnade matlagnings förberedelserna mm för min skuld. Som vanlig- hon är en ängel. Tack E !!!



OBS ! kolla in chokladen ! Egen produktion av min syrra och henns dotter. Flaket som ser ut som guld där på toppen bredvid hjärtat- ÄR GULD ! Första gången jag har smakt äkta guld - på choklad. Could it be better ?! 
Jag är sååååå glad för att vi inte behövde slå oss ner i timmer den fredag kvällen - på akuten...!!!
Och : inget fel på mitt hjärta : )



I morgon är det kur igen- denna gången Taxol och åter igen Herceptin (som jag får varje tredje vecka ).
Det blir spännande - då reaktionen jag hade förra gången åter igen kan uppstå. Bara jag inte får andnings stop  är jag nöjd !! uääähhhh !

Har mycket mer jag skulle vilja skriva om - men det hinner jag inte med just nu. Kan dock kort berätta att jag - som vanlig- i min systers sälskap, har shoppat massor med fina outfits till mig på REA. Som hon så klokt säger- " det är viktig att ha lite fina fräscha kläder när man inte mår så bra av cellgifterna "- och som jag säger " när jag är hårlös och tjock ! " - jovisst- då hjälper det med lite snygga kläder !!


Jag tar mig en liten paus i ett provrum : )



Förhoppningsvis skriver jag mer inom kort- what can I say - 
Time flies while you're having fun !!!!!



Föresten ! Håret sitter fortfarande fast !!!!!! Joehoe !!!!! Inget glädjer denna madamen mera !! Dock tycker jag att jag har fått lite högre hårfäste... - och slik var det nog förra gången också tror jag - det börjar med att liksom drar sig tillbaka ( som hos män ). 


Jag håller tummarna och hoppas att håret klamrar sig fast så länge som möjlig.


Oeps- hoppas ni står ut med att den norska flaggan lurade med sig på bilden.....

4 kommentarer:

  1. Läser.
    Kramar om.

    Du är så vacker.
    Vill inte använda ordet stark, för jag gillar det inte.
    Men jag ser styrka i din blick.

    Varm kram <3

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder du delar med dig av! Vad skönt att höra att du haft en så härlig jul-och nyaårshelg! Hoppas din behandling i morgon går smidigt och inte ger några svåra biverkningar! Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Så glad att du har skrivit på din blogg.
    Du lägger ut så fiiiiiina bilder och berättar med ett konkret sätt blandat med humor om hur du har det.
    Hoppas att din behandling gick bra idag!
    Jag fick Taxol under min behandling men fick stoppa efter 3 st.Fick samma besvär som du och läkaren vågade inte fortsätta.Tur ändå att jag hann få dom 3.
    Ett skit som absolut inte kan jämföras med ditt återfall är att jag fått ödem i min arm.Jag trodde faktiskt att jag skulle klara mig eftersom jag opererades våren 2009.Men man ska inte ropa hej....för där rök min chans till förströelse(gillar skarpt att sticka ylletröjor)
    Får skaffa mig en ny hobby som är enarmad!Små bekymmer i det stora hela.
    Många kramar i cyberspace!

    SvaraRadera
  4. Marie-Louise:
    Vad tråkig med din arm ! Det är ju inte det man förväntar sig efter 2 hela år : (
    Vet du att du inte kan sticka då ? Träning är ju bra säger dom - och om du bara passar på att inte gör det för länge åt gången - och ta pauser ?
    Jag älskar oxå att sticka - har tyvärr inte gjort det på flera år.
    Min man hade nog varit glad om min arm inte tålde shopping... : ) !!
    Får du oxå strumpa nu då ?
    Hoppas jag får alla mina behandlingar med taxol - vilken otur du hade.
    Kram

    SvaraRadera