Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

söndag 18 december 2011

19. dec here I go again

Ja- nu är det inte många timmarna kvar.
Försöker inte tänka på det, och det funkar egentligen helt fint.

( For my dutch friends : )

( voor mijn nederlanse vrienden- 19 dec- dus morgen- krijg ik mijn eerste chemokuur ( weer... ) Wish me luck : ) 18 weken totaal - spannend. Ze zeggen dat men zich minder slecht voelt met deze kuur dan de vorige kuur- dus daar gaan we maar vor hé ! )


Kan säga att jag tycker jag har planerat min sista dag innan cellgifterna rätt så dålig. 
Vad har jag gjort ? Jo - städat- lite större grejor- som jag borde ha gjort i flera månader. Urtråkiga grejor. Som jag ville ha gjort innan jag nu går in i en längre behandlingsperiod- där jag inte lär ha någon bättre städningsglöd än jag har haft  så långt...


Men nu i efterhand ser jag ju att kanske jag skulle ha valt något lite mer trevlig att göra denna sista dagen innan giften kommer in i min kropp. 
Jaja- det är ju skönt att ha det gjort. Alla julklappar är färdiga - egentligen kan julen bara starta för min del- allt r klappat o klart.  ( enkelt för mig att säga som inte förbereder till stor familjesammanträde i juldagarna ) 


Nu ska S o jag ta det lugnt framfor TV innan vi tar natten. 
Sen blir det att ladda kroppen i morgon bitti med cortison mm - klocken 10.00 börjar behandlingen på Sahlgrenska. Första gången tar det hela sex timmar då det tydligen är stor risk för allergiska reaktioner där man om man har otur kan få andningsstillestånd mm. Hopplahei.
Hoppas inte ja är mer benägen för en allergisk reaktion iom att jag faktisk på multipla antibiotica reagerar med röda prickar över hela kroppen. ...


Men nu har vi ju bestämt att jag denna ronden med cellgifter INTE ska ha NÅGON  KOMPLIKATIONER. SÅ detta blir så bra så !
Wish me luck folks !



Vill föresten gärna tacka för kommentarerna som  lämnas här inne. Det r mycket trevlig - något jag värdsätter. Hejarop gör gott !! Och eran evnt egna erfarenheter läser jag gärna. Sa det redan i början av min " blogresa "- det är fascinerande vilket stöd jag har hittat här ute i blogvärlden. Och även om det nog är en del " medcancerianer" som kikar inom bloggen- så är det trevlig att den även läsas av andra  !

9 kommentarer:

  1. Önskar dig lycka till imorgon och skickar dig massor med styrkekramar.Anette

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna hårt för att behandlingen i morgon går helt utan komplikationer. Kram!

    SvaraRadera
  3. Önskar dig all lycka till inför morgondagen, håller tummarna. Vi kanske ses, skall vara där 10.15 för min Zometa sen har jag tid hos onken kl 11.00.
    Kram,
    Laila (medcancerian)

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för dig imorgon och att du inte får några komplikationer! Styrkekramar!// Ingrid S

    SvaraRadera
  5. Jag håller också tummarna för dig i morgon, hoppas och tror att allt kommer att gå bra!

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  6. Mina tårar faller när jag läser din blogg, vi som varit med innan vet ju hur det är att få cellgifter, man säger att -jag skulle inte fixat det en gång till men visst gör man det, du kommer klara detta och du ska inte må så dåligt.... du finns i mina tankar hela dagen i morgon och du ska se att det går bra!!
    Tusen Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  7. Åh vad glad jag blir för era hälsningar <3<3<3

    Laila - hoppas du kommer o hittar mig och säger hej !! : )

    SvaraRadera
  8. Har tänkt mycket på dej och dina nära i sistone, hoppas du trots dina behandlingar och vad som kommer med dem får en fin JULEHELG. Läste din kommentar om FK på min sida. Helt sjukt och SÅ kränkande att misstro människor så, det borde anmälas till socialstyrelsen.

    SvaraRadera
  9. Lycka till! Tänker på dig.
    Maria

    SvaraRadera