Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

fredag 4 mars 2011

joehoe !

Jajamensann !

Mitt första riktiga måleri - målades i går. Tillsammans med min dotter målade vi i flera timmer-

jättekul

jättehärlig !!



Otrolig hur sköönt det är att måla- för första gången på länge nu så kände jag att jag levde- helt normalt, helt lugnt  - som vanligt.

O det är ju bla för att när jag måler så finns ingen - INGA- tankar om cancer , - rädslan som jag har hälsat på lite extra i det sista.

Det finns bara härliga färger- härlig SKAPANDE.

Så otrolig mycket mer positivt än negativa cancertankar.

Så detta ska jag min sann fortsätta med !!


liten detalj från bilden över

Dänna bruna bilden r jag inte färdig med- så imorgon ser den nog helt annorlunda ut  : ) Kan nästan inte vänta.


Annars undrar jag i mitt stilla sinn hur länga smärtorna i ffa axlar,men även höfter o knär ska fortsätta - dom kom ju under taxotèrebehandlingen - o har fortsatt ut i Tamoxifenbehandlingen.
Finns det någon där ute som har haft behandlingen lika länga - eller längre än mig - som har samma erfaringer med dessa plagor ? ( Jag var färdig med cytostatica för 1 år o tre månader sän ) 
Har jag suttit lite för länge still o reser mig så r jag stiv som en pinne.
Guuhhhd vad det r svårt att känna sig ung, pigg , sexy o smidig.....

Apropo det - måste faktisk skratta om det - men det r ju faktisk inte så skojig med alla följderna efter cancerresan och behandlingarna- jämförd med tidigare r jag nu rätt så tjock tycker jag- o har en maga man blir imponerad av- trodde cortisoneffekten på fettansamlingen på buken skulle ge med sig- men nehej - bara jag ser på en sämla ( ok - smakar på den oxå ) - så legger det sig direkt på magen. I o för sig positivt med tanke på att jag behöver fett just där om ett år när nya tuten kommer på plass : )

I tillegg till kroppsstorleken, frisyren som r " så där " ( vil inte klaga- har ju närmast fått långt hår.... ) - så har jag slutat med min vanliga antiperspirant då den innehåller aluminium - som skal vara cancerogent- så nu har jag en annan deo från apotheket- som inte funkar alls....
Reslutatet: fet töntig tant - som stinker ...... Det känns såååå långt bort från den jag var förut. Nu r jag ju en klassisk dam som r mycket subjektiv o säkert har en förvrängd bild av mig själv- men just för tiden känner jag åter på detta med att min identitet r borta...

Men där har jag varit förut- så detta fixar jag  : )

Min dotter har varit hämma hela veckan pga sjukdom - o det har varit såååå trevlig !! Kanske oxå ett skäl till att jag mår så bra nu !! Har haft trevlig sälskap !!

Nu får jag kolla på parlamentet- dom r rätt så vassa

Nu har jag iallafall uppdaterat lite !

14 kommentarer:

  1. Oj ja det var en riktig uppdatering mycket påen gång.

    Det där med deo, hur vet du vilken som är bra? Det där har jag funderat på, för att som hitta svar.

    Fina målningar, och jaaaa visst är det underbart!??! :)

    SvaraRadera
  2. Hej : )
    Jag tror nästan alla deo'r har aluminium- hvilket alltså ska vara cancerogent. Men jag gick o frågade på apotheket om deo utan Alu- o då gav dom mig den jag har nu- kommer här jag sitter framför tv'n ej i håg namn....
    Tycker du ska fråga din pappa om du kan passa hans ukulele för honom .... : )

    SvaraRadera
  3. Otroligt fina bilder!!! Vad jag blir imponerad!!!!!!!!

    Kram på dig i vårsolen.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Så fina målningar!!!!!!!!!!!! heja dig!!!!!!!! du är bäst!!
    He he, du är rolig du- tjock och stinkande...konstnär. En ny erfarenhet. =))
    Puss
    Annika

    SvaraRadera
  5. Ha en underbar söndag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jättejättefina tavlor. Du är en framtida konstnär,absolut.
    Har också värk i ben och knän. Fick sista cellgiftsbehandlingen den 18/5 2010, fast taxotere avslutade jag redan i Mars 2010, alltså snart ett år sedan.
    Det verkar som vi får ha den här stelheten och värken ett tag. Vi får ändra inriktning och vara stel, ung och sexig istället. :-)
    KRAM

    SvaraRadera
  7. WOW vilka underbara tavlor! Visst är det befriande att måla. Jag hade aldrig hållt i en pensel eller kritor/akvarell när jag började i höstas och nu kan jag inte slita mig från målandet. Det ger ett lugn och även styrka att man klarar av saker som man inte trodde sig själv att kunna.
    Men precis som du säger, den som inte vågar, vinner inget heller.
    Nu vågar jag nästan allt...förutom att hoppa fallskärm, djupdyka och sådana äventyrliga grejer, men jag vågar mer än tidigare, för jag vill inte dö nyfiken.

    Hur har du gjort mönstret underst....det gjorde hela tavlan att det är lite "ruffigt".

    Visst känner man sig fet, ful och fyrtio ++++ utan det minsta lilla känsla av "sexböööömb" när man ser sig i spegeln. Håret har ju börjat växa och det är ju positivt....men grått? Nä...jag hade ju inte grått innan! och krulligt....näää det var ju spikrakt och blont..ok färgat lite...men ändå. Folk på jobbet som inte sett mig på ett år kommer fram och hälsar och säger välkommen...hehe...
    Sexig, snygg, smal och smidig....näää, inte!
    Men jag är smart och rolig och har charmiga "volanger" på midjan, så det balanserar upp det en del.. :-)

    Lite kul är det i alla fall att få vara lite ny.
    Man kan ju vara lite busig numera för ingen kommer att skvallra om mig i alla fall. Det var en galen tokig brud som ingen visste vem det var..haha...

    Och tusen tack för att du lade min lilla reklamsnutt på din sida.
    Tusen kramar!

    Tusen tack!

    SvaraRadera
  8. Vackra tavlor, jag gillar strukturen väldigt mycket. Och som jag precis skrev i en annan blogg så tror jag att skapande är läkande. Jag målar mycket själv fast i ett helt annat format.
    Jag har också mycket värk och är väldigt stel. Dock tror jag att Tamoxifenen påverkar en del också. Jag vill så gärna röra mig och komma igång igen men det är en svår balans när det mesta gör ont. Men mjuka, lugna rörelser som vattengympa eller yoga funkar ju. Allting går...:-)

    SvaraRadera
  9. Jag tror mycket på att det är Tamoxifenet som gör en stel och att man har värk. Fick min sista cellgiftsbehandling okt-08 och började med Tamoxifen efter det. Då kom stelheten och värken.
    Läste i ett tidigare inlägg att du ska göra en bröstrekonstruktion och måste vänta i ett år. Jag fick vänta i två år, eftersom de råkat glömma att skriva upp mig i kön. Gjorde rekonstruktionen för 4 veckor sedan och idag är jag bara glad att jag fick vänta så länge! Jag hann verkligen känna att "det här vill jag göra!" Skulle jag ha gjort den för ett år sedan skulle jag nog ha tyckt att det var väldigt jobbigt och undrat vad jag gett mig in på. Vet ej vilken information du har fått, men här har den varit väldigt dålig, så jag hade ingen aning om att man kunde få så ont efteråt. Hoppas jag inte skrämmer dig, men jag känner så att jag gärna hade velat veta före hur det kan vara. Jag har förresten satt in en påfyllningsprotes, som sedan ska bytas ut mot en riktig silikonprotes i höst. Alltså, en till operation...
    Fina målningar!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ville bara bidra med ett deo-tips. LUSH aromaco deodorant. Ingen aluminium (vad jag vet, har en kompis som är allergisk mot just det), tar bort både lukt och fukt. Jag använder den själv. :) Går att köpa via nätet eller i någon av LUSH's butiker (bl.a i Gbg). Ganska dyr men den räcker länge!
    Annars är Urtekrams kristalldeo bra, men den tar inte bort själva svetten, vätan, åtminstone inte på mig.

    SvaraRadera
  11. PS. Urtekram finns i hälsokostbutiker. DS.

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för svar o tips : ) !!!

    SvaraRadera
  13. Jag saknar dina inlägg på din Blogg.
    Hoppas att du mår bra och att du får njuta av VÅREN!

    SvaraRadera
  14. Saknar dig.
    MÅr du bra?

    SvaraRadera