Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 27 juni 2012

Super dag

I dag har jag inga blom- bilder- men egentligen något som är bättre : 


Jag kan meddela att jag har haft en sällsynt BRA dag : ) : ) !!!!!


Mina farhågor kring Herceptinkuren tisdag- följd av en botten dag i dag- var ju så fel som det kunde bli !


I dag har jag känt mig helt ok - ( förutom diskbrocksmärtor i ve arm och i ve ben) - jag har fått gjort flera saker ( hmmmm klarar inte komma i håg vad... ) 
- åjo  : - 
-Jag har haft avslutande samtal på dagis- min stora lilla pojk F ska börja i nollan efter semestern. 


-Jag har drukkit kaffe med " min trailerchauffeur "- från Nederland- som varje vecka kommer till den lokala blomaffären- och titt som tät tar med sig godvaror från Nederland åt mig. Allt i matvägen som jag saknar därifrån. Jätte kul med ett slikt nytt och annorlunda bekantskap  : )


- Hela familjen promenerade i dag ner till hamnen där det var segling på G. Där fika vi - sedan bar det hemåt igen. 
LEO som nu är 18 veckor var jätte duktig- och fick sig en skön simtur i havet. Jätte härlig att se hur kult han tyckte det var : )


Iom att jag mådde så bra i dag- så hade jag energi till att öva med LEO
på att gå " nära ".
Min dotter H har klagat över att han drar så mycket i kopplet på promenader .
LEO var SÅ duktig- och på promenaden nu nysss i kväld - var han åter duktig : ) Jag är jätte nöjd.  : ) 
Så nöjd att jag även damsugade när jag kom hem - tjoehoe !!


Ehhh - kommer inte i håg något mer faktisk... Men oavsett om jag inte har gjort mera än detta- så har jag känt att jag har haft en mer normal kropp och ett bättre energiförråd.  Så himla och " inne-i hampeskauen " skönt alltså. Skönt att vara lite mera sig själv.


Har inte ens lust att gå och lägga mig när jag har en så bra dag. 
Men- det lär nog bli sengen alldeles snart.


Det blir att ta sin lilla sömnpiller då jag fortfarande annars ligger och stirrar i taket i flera timmer. 


I sängen ligger mina två " småttisar "- min man sover faktisk för tiden nere i gästrummet- han har varit så slut den senaste tiden att lite ostörd nattsömn blev vårt försök på att förbättra situationen lite. 


I morgon åker hunden till svärföräldrar över dagen. Jag ska på " tjejlunch "- med alla som blev opererade för bc- och låg på samma rum denna gången- i oktober i fjol. 


Det ska bli trevlig. 


Sedan drar jag med mig alle mina familjemedlemmar till frissan - inga av dom har klippt håret sedan min nya cancerdiagnos kom som blixt från klar himmel i oktober i fjol. För tjejen spelar det inte så mycket roll - men jag saknar att se mina pojkar kortklippta. Tyvärr är både S och F mycket nöjda med det långa håret.... 
Som tur är, dock, - är det JAG som bestämmer  - så nu åker håret av i morgon : )


Inte mitt.......


Annars blir det att börja packa lite - S har sista arbetsdagen på fredag- så då börjar semestern på alvar. 


Nu jäcklar får denna sommaren bli bättre än i fjol !!!!!!!!!


Kikar ut ur fönstret och där finns en vacker himmel, lätt rosa - enstaka moln.
Havet - som vanligt underbart att vila ögonen på.


Jag vill ha MERA av slika BRA dagar.


Tack !

5 kommentarer:

  1. Så helt underbart att läsa ditt inlägg!! Vad glad jag blir för din skull- du är såååååå värd 1000-tals av dessa dagar!! Igpr provade jag EQ-Painting. Det du!!! Ska berätta mer när vi ses. Saknar dig, min sköna, även om det bara gått några dagar.
    Idag skiner solen ;-))))))
    Puss och Kram

    SvaraRadera
  2. Såååå härligt med såna dagar!!! Njut dem! Kramis

    SvaraRadera
  3. Glad att höra Ingrid!! Tänk man förstår innebörden av "euforisk" känsla! Kram från Maria S

    SvaraRadera
  4. Hur går det Ingrid? Tänker på dig :-)

    SvaraRadera
  5. Tänker också ofta på dig och hoppas du har det bra,
    Kramar Lisbet

    SvaraRadera