Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

måndag 25 juni 2012

har nyss kommit in efter en liten sväng ute bland blommorna. Försökte ta några bilder- trots det tråkige grå vädret. Vinden ställde till det- men, men. I allafall fick jag något att krydda inlägget med : )


Äntligen har min dator kommit hem från reparation. 
Jag har varit utan den i ett par månader - minst- och nu känns det ju nästan ovant . Iphonen har hängt med mig i tyckt och tunt kan man säga- nu ska den få lite lugn och ro. 
Tyvärr har kameran på Iphonen i det närmaste tackat för sig- vilket enligt migsjälv är traaagiskt- då jag ju har tagit många av mina bilder till bloggen med den. Suck.



I morgon får jag åter min herceptin-behandeling.
Jag är jätte spänd på hur det blir denna gången.


Förre behandling gick supert- men dagen efter var jag totalt utslagen. Meeer än vanligt.....  Då slog det mig att jag ju så långt har haft cortison med herceptin behandlingarna- pga cellgifterna- och nu är jag alltså utan. Kanske inte så konstig att jag kan känna av herceptinen då ?


Sedan förre inlägg - har jag varit mer eller mindre oförändrad. Reellt utmattad - men dock med ett fåtal, korta episoder med mera energi. 
Det som då har varit typsikt är att jag dagen efter att jag har haft ork att utföra lite saker- så har jag varit fullständig slut. Inte orkat ett dugg. 
Helt fascinerande.


Så det gäller att överväga hur jag ska använda min energi när jag känner att den hälsar på.
Det är svårt- för när jag känner att jag kan göra saker- så är det svårt att låta bli att prova göra allt som jag inte har hunnit göra.... Det är härliga stunder - men som tyvärr straffar sig dagen / dagarna efter...


Förhoppningsvis är detta ändå vägen uppåt.




Kan berätta att det gör sitt på psyket- att inte känna igen sin egen kropp. 
Inte alls ha ork, inte ha matlust, illamående mm.

Sista helgen var jag helt övertygad att det är cancer som gör detta med mig. Jag har ju levt i 44 år med min kropp- och något är alldeles på tok. 

Iom att jag har haft två separata, primära bröstcancrar - har jag förhöjde risk för att jag har den ärftliga varianten- BRCA1 eller 2

Och då har man ökat risk för eggstocks-cancer.

Jahapp - så det hade jag naturligtvis i helgen. 

Kul var det inte. 





iom att eggstockscancer oftast ger diffusa symptom - eller just dom symptomen jag har nu...... - så var det ju uppenbart att jag har just eggstockscancer..... !!!


Visst- det är ju hysteriskt överdrivet kan man nog säga.


Hallooooo - hur kan du dra slika slutsatser ?!


Men med min resa så långt- så förstår jag det fullkomligt faktiskt !!!


Nu har det lugnat ner sig lite - och efter att ha läst en kommentar ifrån Helene- så har jag lugnat mig ännu mera. Hon mådde inte särskilt bra på Herceptinet hon hellre - och var precis som jag- övertygad om att hon hade cancer under hela herceptin behandlingen.


Ahhh - det är ju detta som är perfekt med bloggandet- att få delat med sig av sina tankar och erfarenheter- båda för den som bloggar- och dom som läser och kommenterar.
Perfekt !


Så då har jag lugnat mig lite.



For now....




I helgen hade jag bestämd mig för att söka akuten och kräva en gynaekologisk undersökning.... Om dom inte skulle vilja det- så skulle dom behöva lägga in mig på psykiatrisk avdelning för en akut psykos.....

Jag vet- jag har ju nyss bokat av mina CT undersökningar. För att jag inte ville veta.

Men - VEM har sagt att jag behöver vara KONSEKVENT ?!
LOGISK ?!
NORMAL ?!

Jesus- detta här speglar ju bara hur JÄCKLA JOBBIG vardagen är när man är mitt opp i cancerHELVETET:

Fram och tillbaka- tankar surrar och går, någon dag mindre än andra.
I helgen fick jag och tänkte att det var synd jag inte hann uppleva att renovera vardagsrummet, - terrassen, - att jag inte får ta del i min familjs liv- att S kanske redan nästa år sitter ensam uppe i soffan medan barnen ska falla i sömn.


att dom perenner vi nu har planterat - dom får jag tyvärr inte njutit av när dom nästa år kommer upp igen.

 

Nu idag- när jag har haft en rätt så bra dag- så kan jag ju skratta av allt kaoset som finns uppe i mitt huvud.

Inte konstig man är utmattad kan man kanske tänka....

Jag har faktisk ringt genetisk avdelning igen. Det har jag haft i bakhuvudet sedan jag fick min nya cancerdiagnos. Men nu när vi förra veckan var hos onkologen- så tyckte även läkaren att jag måste ta kontakt.

Så nu avvaktar jag att höra vad dom bestämmer sig för- om jag skal komma till dom igen för samtal- eller om min kontaktperson på avdelningen bara skulle höra av sig per telefon vilket beslut dom tar.

Läste förövrig en svensk undersökning- från 2006- om bröstcancer i båda brösten.
Det var inte bara sämre prognos i dom tillfällen - det stod " mycket sämre ".
Det är då jag provar tänka positivt- " ta det med en nypa salt "- och tänka att det ju är  gaaaamla forkningsresultat.....


Har inte börjat med cortisonet enda. Har liksom inte lust att ta flera mediciner.

Men iom att mina diskbrock- relaterade smärtor i armar och ben : (      har kommit tillbaka ( efter att till stor glädje ha varit såååå mycket bättre under cellgifterna med cortisonet ! ) - så är det dock något jag stark värderar.

Jag har talat med " min " ortoped - ( vi kallar honom min Psykoped  : )      ) - och nu har jag bokat en MR av nacken nu till fredag. Det är för att utesluta att mina smärtor i benen även kan komma av att diskbrocket gör det för trångt i spinalkanalen. Det att jag har symptom från båda armar och ben gör att man måste utesluta det. 

Den enda beskrivningen jag kommer med om dessa smärtor är att nätterna inte är särskilt trevliga. 
Och endast ryggläge är möjlig. 
Sååå tråkig !


Fy fasan vad jag ser fram emot att endast berätta härliga, energifyllda och positiva berättelser här på bloggen !!!!!!

Snaaaaaaart hoppas jag !!!!!!



4 kommentarer:

  1. Att kroppen havererar tar självklart på psyket o välmåendet o med tanke på att du fått två diagnoser inom loppet av några år så måste du ge dig själv lite tid. Att du är trött o kroppen tagit stryk av allt är ju inte konstigt!
    Lägg fokus på ditt välmående, vad behöver du, se till att få den hjälpen/stödet!
    Jag behövde kurator, sjukgymnast o dietist för att komma på fötter o jag såg till att få remiss till dem för mitt välmående skull o rehabilitering.
    kram till dig!
    Annica A

    SvaraRadera
  2. Hej - o tack ! Det du säger är ju helt rätt.
    Det gäller att inte låta cancerspöken ta överhand.
    Nu lättare sagt än gjort.

    Har psykolog jag går till
    Var fredag hos minsjukgymnast : ) - ( har en axel som åter igen börjar villa gå ur led- fick några övningar för det samt för diskbrocken i nacken)

    Dietist får jag kontakt med efter somaren.

    Våren för ett år sedan började jag på viktväktarna- just av det skälet av att få litt hjälp - men efter sommaren då jag mådde sämre och sämre prioriterade jag det bort.

    Så du och jag tänker likt i grunden - men just nu är det lite svårare... : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja usch för oron, den är så jobbig när den sätter sina klor i en... för mig har fysisk aktivitet varit till hjälp, att känna att jag orkat mer o mer fysiskt (sakta men säkert)har stärkt mig psykiskt. Men jag fick hjälp av sjukgymnast, det var bra annars hade jag nog skyndat lite mer o då också åkt på bakslag...jag var på gym o tränade vilket jag gjorde jätte mycket för många år sedan o det gav mig sådan energi, det var positivt för mig. Jag fick känslan av att vara normal!
      Ja jag hoppas du kommer över oron för denna gång (för den kommer ju dessvärre då och då, något som vi som haft BC måste lära oss att leva med...?)och att du hittar/gör det som ger dig glädje och positiv energi.
      kram Annica A

      Radera
  3. Ja du söta Ingrid, hur kan man leva utan att spökena tar överhand?? Dock kan jag höra i dina inlägg att du har så mycket positivt i dej, vi kan bara bestämma att det goda ska vinna, många många kramar från Lisbet

    SvaraRadera