Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

torsdag 16 juni 2011

Kaos

I morgon känns som början på slutet.


Förhoppningsvis tar jag fel.


Min intuition säger något annat.






I kanske 6 månader har jag haft ont på ett bestämt ställe i ryggen- det känns som ett stort ont blåmärke på ett av ryggutskotten. Det har varit lite sämre, sen bättre, sen sämre- varje gång efter ett lite trauma.


Det känns absolut inte som något problem med nerver/ diskbråck .
Den känslan känner jag mycket väl- o detta är helt klart något annat.





Det skrämmer skiten ur mig.


Har lossat som mer eller mindre ingenting nu i ett halvår- men nu måste jag kolla upp det. 
Så i samband med en MR- rtg för att utreda huruvida jag ska opereras för min gamla skruttiga rygg- så har vi även ställt frågan : " metastaser? "






Jag har googlat.


På symptom.


" cancer, spridning, rygg "


Ofta är metastaser till skelettet symptomlösa står det -


När jag inte provocerar smärtan fram med en speciell rörelse- så har jag absolut inga symptom. Men kan alltså lätt få fram smärtan.  


Dom senaste dagarna har stressnivån ökat betydligt. I morgon får jag veta. JAg är så rädd att jag ska få veta att jag har cancern tillbaks.


Tårarna kommer hur lätt som helst. 







Dessa sista timmarna


denna sista dagen - inför MR i morgon.


Det känns som dom är dom sista jag har- med möjligheten att känna / tänka  - att : jo det finns absolut en chans att jag ska överleva cancern. Jag ska få se mina barn växa upp - jag ska få leva länge.


För än så länge VET jag inget. Än så länge har jag denna härliga möjligheten att jag faktisk är frisk. Det är en sådan underbar och dyrbar känsla- Jag VET hur dyrbar dänna känslan är - för det är inte så länge sedan det enda jag hade i huvudet- surrande dygnet runt- var att " du ska dö av cancer.


Har forsökt njuta i dag av den härliga frihetskänslan det är att kunna känna hoppet- hoppet om att få LEVA. Njuta av den lugna känslan av livet- som bara flyter förbi, med vardagsliga sysslor- utan att hjärnan går på högvarv och tänkar död och cancer.


Även om jag är mycket rädd- så har jag faktisk klarat av det ganska bra i dag. 
tror nog det är lite förträngning.


I dag kan vara min sista dag med denna möjlighet- denna möjlighet till att fortsatt kunna tänka att - jo - jag ska få leva. JAG SKA FÅ LEVA !!










Sannolikt får jag svaret redan i morgon.


Direkt efter undersökningen.


Jag vet att om det visar sig vara cancer - så kommer aldrig- aldrig mer - någonsinn - känslan till att finnas mer- den härliga - " naiva" känslan av att man inte behöver tänka på döden- för man har ju ALL TID. Man behöver inte se på sina barn o varje gång bli slagen av tanken på att man inte får se dom växa upp. Min älskade man.


Jag har varit inuti huvudet mitt förr- när tankarna gick på högvarv, ångesten var förlamande. 


Jag vill inte dit igen


Jag vågar inte


Jag orkar inte.









Som tur är åker min kära medsyster, min kära-kära väninna Annika med mig i morgon. 


Det känns skönt.




Och innan dess- 


vad gör jag- jag njuter av min man, mina sovande unger- och bilder av min favorit sysselsättning: blommor.


Köpte blommor att ha även inne i går- blir faktisk lycklig av vackra bukätter omkring mig.








Jag älskar livet





5 kommentarer:

  1. Jag håller mina tummar för att det inte ska visa någon cancer, det får inte vara så... skönt att Annika är med dig. Många Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Även jag håller tummarna att allt ska gå bra idag. Kramar i massor, Pernilla

    SvaraRadera
  3. Underbara, underbara Ingrid!

    Så skönt det känns för mig här nere att veta att du får ha med dig Annika idag. Jag kommer tänka på dig hela dagen.
    Jag hoppas, hoppas, hoppas att du och din intuition har fullkomligt fel - det skulle ju inte vara första gången som man tänker cancer så fort man får ont någonstans någon längre tid...
    Jag bestämmer mig för det - och håller tummarna hela dagen. Tillsammans med Viktoria!

    Jag hör av mig på nåt vis senare - kanske ett sms?
    En stor, stor klem og varme tanker går til deg, din familie og Annika som skal hjelpe deg gjennom dagen!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Underbara blombilder.

    Idag tänker jag på dig Ingrid.

    SvaraRadera