Här är jag

Här är jag
Ingrid

Status just nu :

Fick beskedet om bröstcancer i slutet av maj 2009. Tyvär med 8 månaders fördröjning.
Opererades én gång primo juni, sen én gång till i juli- då det var cancer rester kvar i ränderna- sen visade det seg oxå att det i det resterande bröstet fanns en solitär tumor till ! - så det var tur att dom tog hela bröstet till slut. 15 av 25 lymfkjörtlar hade cancer.
Fick sista av 6 kemokurar i dec 09, avslutade strålbehandling januar 2010.
Behandlat med Tamoxifen i ca 1 år, efter mycket tjat fick jag i somras äntligen bytt till Arimidex. Får soladex sprutor 1 gng i ånaden för att stänga ner eggstockarna.
Skulle operera bort eggstockarna denna veckan ( då jag har hormonkänslig cancer och inte vill ta några chancer på att eggstockarna ska busa .. ) - men i stället har man vid den årliga mammografikontrollen 4.10.2011 upptäckt cancer i mitt andra bröst. FUCK CANCER.
Har inte blivit utredd genetisk då dom inte trodde att dom skulle hitta något - trots att min mor har bröstcancer, hennes syster, samt att en moster och en kusin till dom har dött i bröstcancer. Man kan ju undra.....
Hade kommit en bra bit på väg nu, in i den normala vardagen, lite överviktig av alla behandlingar, men med vackert lockigt hår helt ned till axlarna ( när det är blött- innan det kruller upp sig : ) !! )
Den nya cancern hade spridit sig till lymfkjörtlarna, hvilket resulterade i totalt två operationer för detta bröstet oxå. Sedan blev det 6 Taxolkurar, efterföljd av strålning. . Allt håret gick inte förlorad denna gången vilket ju är en jätte-bonus : ). Min nya bröstcancer är herceptin-känslig- slik att jag var tredje vecka får infusjon med Herceptin- den sista får jag i dec 2012.
Nu, i sept 2012 har jag äntligen opererat bort mina äggstockar samt äggledare och har 5 år med antihormonell behandling framför mig - om det inte dycker något annat upp på vägen....
Just nu njuter jag oerhört av att CT-thorax, abdomen samt skelettscintigrafi utförda efter sommarsemesteren var fria för cancer.

onsdag 8 december 2010

Retrospectroskopet igen. Metastaseångest.

I dag om en vecka är det dags för denna familjen att njuta av sol o sommar- 
på Gran Canaria. Där har svärföräldrarna sitt sommarställe - eller vinterställe får man nog kalla det.


Min man har haft nedräkning i flera veckor.
Jag börjar min nedräkning i dag   :- )










I fjol åkte vi direkt efter min strålning var avslutad - en mycket efterlängtad semester från ALT.
Dom första dagarna var det mycket gråt och ångest - jag var fortfarande gissla av min egen dödsångest och hade svårt att över huvudtaget slappna av och njuta. 


Iom att vi var där hela 5 veckor var det som tur är tid nog för att hitta vardagen lite tillbaka, hitta lite lugn för själen och för familjen.


Men så en dag 


slog Metastaseångesten 


ner som en bomb  




Jag låg i sängen o mysade med sonen när jag såg en halvcirkel i mitt synfält från tak till golv - med blinkande ljusfenomen i diverse färger.
Då det inte gick över testade jag för att kolla om det nu bara var på det ena  ögat- vilket jag hoppades på - men till min skräck upptäckte jag att jag såg det med båda ögon. Då fick jag världens största dödsångest- för då visst jag att om det verkligen var något på tok så var det i hjärnan ! Hade jag haft det bara på ett öga hade det varit något fel på ögat innan synsnerven går in i hjärnan. 
Det har sina för- och nackdelar att vara läkare...


Min synstörning varade i närmare 10e min- 10e minuter vart jag i rekordfart hamnade ner på den djupaste av det djupaste avgrund.
Jag var HELT SÄKER på att jag nu hade fått spridning till hjärnan.








Min älskade pappa dog i lungcancer för 8 år sedan- och hans första tecken överhuvudtaget på att någonting var fel- var just blinkande ljusfenomen........
Han var själv också läkare och trodde att han hade störning i blodförsörjningen till hjärnan. Intetanande gick han till en vän som var ögonläkare och  neurolog som ej hittade något fel. Men på bild av hjärnan hittade man metastas. 
Vår värld kraschade där och då.


Och där var jag - nyss färdig med strålbehandlingen - och med metastas till hjärnan- precis som min pappa. Det var jag helt övertygad om.


Jag blev så otrolig rädd och deprimerad. 
Egentligen skulle vi åka dagen efter till ett privat sjukhus för att kolla upp det- men pga. att jag blev väldig dålig i urinvägsinfektion ( what's new ) - så blev det först efter ett par ( hemska ) dagar.


När vi väl kom på sjukhuset och satte oss ner på väntrummet- så började jag gråta- och kunde inte stoppa. Det hade aldrig hänt förut- att jag på ett offentlig ställe hade " tappat kontrollen " på det viset. Men jag var oxå så intänst förtvivlad.
Dödsrädd.


För att göra en lång historie kort- så klarade inte läkarna där lugna ner mig- det var lite svårt med kommunikationen, samt att jag blev undersökt av ögonläkare, medan jag ju menade att det var en neurolog som borde undersökt mig. Och ingen rtg av hjärnan fick vi.








Så det var bara att hoppas att det inte hände flera gånger- för då lovade jag mig själv att jag skulle lugna ner mig. Då var det sannolikt ingenting....


Ett par episoder till fick jag- och när vi efter flera veckor kom hem till Sverige så bar det snabbast möjlig till rtg.


ALT VAR NORMALT.


??????????????
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Så underbart- det kändes som o jag fick livet i gåva - en gång till.
Fortfarande vet vi inte helt vad  förklaringen är, men en ögonläkare vi har talat med tror det kan ha varit korta episoder där glaskroppen i ögat lossnar. Oavsett- det var inte cancer !!!!!!!!


Tycker ju att det är osannolik otur att måste gå igenom en slik upplevelse - så lik den min far hade - tycker fortfarande inte det är konstig att jag fick " fnatt" som det heter på norsk.  


Så sårbar man är- man kastas från relativ lugn och begynnande tro på livet- för så att slängas ner i ångesthelvete igen.


Jag är så otrolig tacksam för att det inte var cancern.


Kan ju säga att det i dom första månaderna efter denna episod var flera "krismoment", med ny- upptäckta knölar som alla blev undersökta med nålbiopsi- utan att hitta något spår av cancer.


Varje gång känns det som att få livet i gåva. 
På nytt.


Och så tycker " vi " det är konstig att vi är slitna? trötta? - tänk vad det kostar av energi att leva våra parallella liv- det " normala- gamla " livet samt vårt privata cancer-ångest-helvete som surrar o går - non stop. Att hantera så kontrastfyllda parallella liv samtidig - det kostar. 
Det kostar jäkligt mycket.













8 kommentarer:

  1. Det är inte konstigt att energin tar slut när vi lever dessa separata liv.
    Kan riktigt känna din ångest, när du får dessa symtom. Och även känna glädjen när du får "livet tillbaka".

    Önskar dig en riktigt trevlig onsdagkväll
    Kram Okki

    SvaraRadera
  2. Åh Ingrid! Du skriver så bra och har så rätt. Visst sjutton kostar det energi. Massor! Hela tiden. En psykisk energi som är helt enormt uttröttande ibland.
    Nu ska du snart få vila i solen, tjejen. det är då värd!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. ...är DU värd, menar jag ju! =)

    SvaraRadera
  4. Förstår din ångest över ögonsymptomen, verkligen. Det som slår mig är att det skulle kunna vara en form av retinal migrän, det har jag själv. Du vet ju mer om detta än mig men det var bara en tanke jag fick. Ha en jättefin resa!!

    SvaraRadera
  5. Retinal migrän- inget dumt förslag- har du det på ett - eller båda ögon når du får anfall ?

    SvaraRadera
  6. Har aldrig upplevt någon dödsånges men självklart oro. Har haft huvudvärk sedan jag kom hem från min strålning, väntar på att få göra en hjärnröntgen. Det är jobbigt att inte veta, men sen så kanske man oroar sig lite i onödan. Jag har ju inte jätteont hela tiden eller varje dag. Men det kan vara skönt att stilla sin oro med en undersökning.
    Jag gläds över att ni ska ut och resa, njut av sol och bad, det är du värd. Ta hand om dig,
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Hej, Anna här igen (med retinal migränen). Jag får främst "blixtar" på ena ögat men synfältet blir suddigt på båda. Första gången det drabbade mig var jag säker på att det var en stroke, fruktansvärt otäckt. Det medföljer även en overklighetskänsla under anfallet som jag inte gillar alls. Nu har jag läst på en del om vad som sker under anfallen och blir inte längre lika rädd. Det slog mig att det kunde vara detsamma du fick på din semester. Jag får det ofta efter jag varit stressad och då jag slappnar av. Vill passa på att tacka dig för en bra blogg, är dig en trogen läsare. Kram och trevlig helg! Anna

    SvaraRadera
  8. Hej Anna !
    Tack för dina ord !! :- ) !
    Min tvillingbror har liknande symptom som du beskriver samt sensoriska fenomen- han blir jätte sjuk, o helt klassisk, som du, ofta efter stress. Han har faktisk märkt att choklad kan provocera fram anfall !
    Jag har som tur är inte haft flera episoder med " ögonstörningar"- och så länge det inte var cancer är jag glad.
    Tack för omtanken Anna cv

    SvaraRadera